Nové Iveco Stralis X - WAY

IVECO Stralis X-Way predstavili v polovici minulého roku počas slávnostného ceremoniálu usporiadaného vo výrobnom závode značky IVECO v španielskom Madride v súvislosti s prevzatím zlatého ocenenia v rámci
auditu World Class Manufacturing – medzinárodnej metodiky organizácie výrobného cyklu s cieľom spravovať svoje výrobné závody čo najefektívnejšie.
Preslávený podvozok Trakker a terénne schopnosti s najlepším užitocným zatažením vo svojej triede IVECO svojím novým modelovým radom ažkých nákladných vozidiel
Stralis X-Way rozširuje ponuku a vypa medzeru v ponuke isto cestného modelového radu Stralis a modelového radu Trakker ureného
do terénu a na ažké nasadenie. Stralis X-Way je urený na ideálne využitie na staveniskách, pre komunálne potreby a do ahšieho terénu. Taktiež je optimálnym vozidlom
pre dopravcov jazdiacich prevažne po spevnených komunikáciách s potrebou prekonania ahšieho terénu „na poslednej míli“, teda zvláda ahší
terén v záverenej asti trasy prepravy. To využívajú napríklad dopravcovia prepravujúci sypké hmoty na dlhšie vzdialenosti, ale s potrebou
prekonania ahšieho terénu v závere trasy. Poda vyjadrenia zástupcov výrobcu je nový modelový rad Stralis X-Way prienikom medzi robustnos
ou a odolnosou vozidiel Trakker a všetkými prvkami bezpenosti a úspor v modelovom rade Stralis.
Maximálna výkonnost na cestách a palivová úcinnost
Motory pre tento nový rad vozidiel sú dostupné v troch objemoch 8,7,
11,1 a 12,9 litra pod známym oznaením Cursor 8; Cursor 11 a Cursor
13. Sú to všetko radové šesvalce s úpravou výfukových plynov selektívnou
katalytickou redukciou bez recirkulácie výfukových plynov EGR.
Tento systém je unikátny tým, že tieto motory „dýchajú“ iba istý vzduch
bez pridávania asti výfukových plynov do sania na opätovné spálenie.
IVECO nazýva tento svoj systém HI-SCR. V porovnaní s inými systémami
na úpravu emisií obsahujúcimi EGR je systém HI-SCR zhruba
o 70 kg ahší, obsahuje menej komponentov, nespotrebováva palivo na
vypálenie ltra pevných astíc, o zaruuje nižšiu spotrebu paliva, neobmedzuje
prevádzku vozidla prestojmi pri vypaovaní ltra pevných
astíc a tepelné výkyvy systému a samotná teplota sú ovea nižšie, o šetrí
napríklad vozovku, ktorá je pri vypaovaní ltra pevných astíc tepelne
ovplyvnená. Výkon najmenšieho z týchto motorov sa zaína na 228 kW
(310 k) s maximálnou hodnotou krútiaceho momentu 1 300 Nm a ponuku uzatvára najvýkonnejší a najobjemnejší motor s výkonom 419
kW (570 k) a 2 500 Nm krútiaceho momentu.
S uvedenými motormi môžu by spriahnuté klasické manuálne
prevodovky, automatizované alebo automatické. Pri vozidlách Stralis
X-Way je taktiež v ponuke nový model automatizovanej 12-stupovej
prevodovky HI-TRONIX, ktorá má v porovnaní so svojou predchodky
ou nižšiu hmotnos, kratší as radenia asi o 10 %, takmer dvojnásobnú
životnos v pote radení, predžené servisné intervaly až na 600 000
km pri prevádzke na dlhé vzdialenosti a je zhruba o 35 % tichšia. Táto
prevodovka je vybavená aj novými funkciami ako MANÉVROVACÍ
REŽIM umožujúci pomalý a precízny posun vozidla, ROCKING
MÓD pre rozhojdanie vozidla pri zapadnutí, ECO-ROLL vonobežku
pri jazde z kopca pre úsporu paliva, CREEP MODE funkciu automatického
rozjazdu po uvonení brzdového pedálu napríklad pri jazde v kolóne
a HI-CRUISE prediktívny geotempomat a radenie prevodových
stupov pomocou GPS systému. Všetky tieto nové funkcie prinášajú
majiteom vozidiel nižšie náklady, vodiov odbremeujú od svojich
rutinných povinností za volantom a prinášajú vyššiu bezpenos na
cestách.
Špickvý komfort a užitocné zataženie v odvetví cestných
vozidiel
Tým, že tento rad vozidiel je urený aj na komunálne a špeciálne
úely, ráta sa s použitím týchto podvozkov aj pod nadstavby vyžadujúce
odoberanie vysokého krútiaceho momentu od motora vozidla. To
majú zabezpei nové pomocné pohony (PTO) s možnosou odberu
až 2 500 Nm. alším aspektom pre komunálne vozidlá sú samotné
rámy, ktoré majú rovnaký prierez po celej džke a sú dostupné aj predžené
zadné previsy.
V ponuke sú široké možností kon gurácií vozidiel modelového
radu Stralis X-Way, ale za povšimnutie urite stojí vyhotovenie podvozka
8 x 4 ureného na domiešavae betónu oznaeného SUPER
LOADER s 8,7-litrovým motorom s výkonom 294 kW (400 k),
kde pohotovostná hmotnos podvozka 8 945 kg je najnižšia pre danú
kategóriu.
Rôzne konfigurácie a modulárny prístup prinášajú
maximálnu flexibilitu
Modulárny systém konštrukcie vozidla poskytuje maximálnu exibilitu
pre špeci cké požiadavky zákazníkov, o umožuje aj široká
ponuka náprav (napríklad s jednoduchou alebo dvojitou redukciou pre
zadné poháané nápravy) a alších prvkov umožujúcich kombinova
podvozky s rôznymi nadstavbami.
Zaujímavým prvkom je možnos výberu z troch nastavení podvozka
poda toho, ako asto sa vozidlo bude používa v teréne alebo na
ceste s oznaením ON, ON+ a OFF. Vyhotovenie ON je najnižšia verzia
urená na použitie na ceste s ahkým prístupom do kabíny vozidla.
Vyhotovenie ON+ je takisto urené väšinou na použitie na ceste, ale
s väším predným nájazdovým uhlom, so zlepšenou ochranou nárazníka
a s väšou svetlou výškou pod prednou nápravou. Vyhotovenie OFF
je s najvyššou svetlou výškou a predným nárazníkom upraveným do
terénu s nájazdovým uhlom až 25 stupov.
Pre spomínaný ahší terén a dostupnos na „poslednej míli“ v závere
nej asti trasy prepravy je urený systém hydraulického pohonu
prednej nápravy pomocou hydraulických motorov v nábojoch kolies
pod oznaením HI-T CTION. Prináša väšiu nosnos vozidla, nižšiu
spotrebu paliva, menší polomer otáania a väšiu univerzálnos v porovnaní
s klasickým mechanickým pohonom kardanovým hriadeom.
IVECO pre modely X-Way ponúka rad rôznych kabín od krátkej
dennej s nízkou strechou Active Day (AD) cez predženú s jedným
alebo dvoma lôžkami za sedadlami s nízkou alebo vysokou strechou
Active Time (AT) až po vyhotovenie kabíny, ktorá sa štandardne používa
v diakových vozidlách s oznaením Active Space (AS).
O bezpenos vozidiel a ich posádok sa starajú elektronické systémy
bzd EBS, elektronický stabilizaný systém ESP, núdzový brzdový systém
AEBS a systém sledovania jazdných pruhov LDWS.