Nové trolejbusy prispejú k čistejšiemu ovzdušiu v Žiline

Podpora ekologických druhov dopravy je jedným z kľúčových cieľov Ministerstva dopravy a výstavby SR. V meste Žilina sa s pomocou fondov Európskej únie kompletne vymenil vozový park trolejbusov. Do prevádzky boli na jar nasadené ďalšie dva kusy vozidiel s pomocným pohonom. Dokopy až 29 energeticky úsporných vozidiel prispeje k zvýšeniu kvality ovzdušia v tomto krajskom meste.
Žilina je dobrým príkladom mesta, ktoré dokáže využiť eurofondy naplno. Vďaka novým, pohodlným a ekologickým trolejbusom financovaným cez operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) cestujú Žilinčania verejnou dopravou pohodlnejšie, zlepšuje sa tiež kvalita ovzdušia v meste.
Tri projekty za štyri roky
V Žiline sa v rámci OPII realizovali dokopy tri projekty nákupu trolejbusov za viac ako 15 miliónov eur.
V prvej fáze bolo zakúpených 15 trolejbusov, neskôr si Dopravný podnik mesta Žilina uplatnil opciu v zmluve s dodávateľom na ďalších 12 kusov trolejbusov. Boli zakúpené ďalšie dva nízkopodlažné trolejbusy s pomocným pohonom, ktoré slúžia na obslúženie koncového rekreačného a oddychového územia, kde zabezpečuje dopravu MHD.
Cieľom obnovy vozidlového parku trolejbusov bolo zvýšiť atraktivitu verejnej osobnej dopravy v meste Žilina v súlade s národnými stratégiami a výzvou OPII na vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých dopravných systémov v záujme podpory udržateľnej regionálnej a miestnej mobility.
Pôvodné žilinské trolejbusy odrádzali verejnosť od cestovania vzhľadom na zastaranosť a z toho vyplývajúcu nedostatočnú spoľahlivosť, bezpečnosť a rýchlosť prepravy. Aj preto bolo jednou z podporných aktivít projektu hneď po samotnom zaobstaraní nových trolejbusov šíriť medzi cestujúcou verejnosťou informácie o modernizácii vozidlového parku, získať ich dôveru a pritiahnuť väčšie množstvo cestujúcich z individuálnej automobilovej dopravy. Cieľovou skupinou je viac ako 100-tisíc ľudí žijúcich v Žiline a okolí, ktorí denne využívajú MHD na prepravu v krajskom meste.
Tento cieľ synergicky podporil aj riadiaci orgán OPII, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, mediálnou kampaňou v prvej polovici tohto roka, v ktorej bol jeden z televíznych spotov venovaný práve žilinským trolejbusom.
Technický opis nových trolejbusov
Dopravný podnik mesta Žiliny v súčasnosti disponuje týmto vozidlovým parkom nových trolejbusov:
Trojnápravový kĺbový trolejbus, v celej dĺžke nízkopodlažný, vybavený trojfázovým asynchrónnym trakčným motorom s výkonom 250 kW. Dĺžka vozidla 18,0 m, šírka vozidla 2,55 m, počet dvojkrídlových dverí 4, obsaditeľnosť 130 cestujúcich. Celkový počet trolejbusov je 18 kusov.
Dvojnápravový sólo trolejbus, v celej dĺžke nízkopodlažný, vybavený trojfázovým asynchrónnym trakčným motorom s výkonom 160 kW. Dĺžka vozidla 12,0 m, šírka vozidla 2,55 m, počet dvojkrídlových dverí 3, obsaditeľnosť 90 cestujúcich. Celkový počet trolejbusov je 9 kusov.
Všetky vozidlá sú vybavené klimatizáciou priestoru pre cestujúcich a samostatnou klimatizáciou pracoviska vodiča. Vozidlá sú vybavené systémom rekuperácie elektrickej energie s jej využitím pre napájanie vlastných spotrebičov ako aj spätného vrátenia do trolejovej siete. Sú prispôsobené na podmienky prevádzky na trolejbusovej dráhe v Žiline s menovitým napätím 750 V js. Pre nástup cestujúcich s invalidným vozíkom sú vozidlá vybavené výklopnou plošinou, súčasne majú inštalovaný systém nakláňania podvozka, tzv. kneeling, čím prispievajú k väčšej bezpečnosti a komfortu cestujúcich pri nastupovaní a vystupovaní. Vozidlá sú zároveň vybavené systémom samoobslužného otvárania dverí, najnovšou generáciou vozidlového tarifno-informačného systému, bezpečnostným kamerovým systémom, systémom diaľkového ovládania výhybiek a systémom EBS.
Technické parametre trojnápravových trolejbusov typu ŠKODA 27 Tr Solaris a dvojnápravových trolejbusov typu ŠKODA 26 Tr Solaris:
|
ŠKODA 27 Tr Solaris |
ŠKODA 26 Tr Solaris |
karoséria |
Solaris Urbino IV |
Solaris Urbino IV |
elektrovýzbroj |
Škoda Electric |
Škoda Electric |
výkon trakčného motora |
250 kW |
160 kW |
prúd pri trvalom výkone motora |
426 A |
231 A |
menovité napätie motora |
425 V |
520 V |
počet miest na sedenie/státie |
42/89 |
30/61 |
maximálna rýchlosť |
65 km/h |
65 km/h |
Posledné dve vozidlá, ktoré zlepšujú dopravu najmä v okrajových oblastiach mesta, sú parciálne sólo trolejbusy typu Škoda 26TrA Solaris.
Tie boli do trolejbusového depa Dopravného podniku mesta Žilina dovezené vo februári 2020. Ide o model trolejbusu s pomocným batériovým pohonom, čo v praxi znamená, že je oproti „bežnému“ trolejbusu vybavený batériami, ktorých energia sa využíva na jazdu po trase mimo trakčného vedenia.
Typ parciálneho trolejbusu Škoda 26TrA Solaris je nový a doposiaľ nebol schválený na prevádzku na trolejbusových dráhach v Slovenskej republike. Preto bol pred spustením vozidiel do „ostrej“ prevádzky nutný homologizačný proces, v rámci ktorého sa overovali jazdné prevádzkové vlastnosti vozidiel. Obidva trolejbusy absolvovali skúšobnú prevádzku bez cestujúcich, následne skúšobnú prevádzku s cestujúcimi. V máji boli obidve vozidlá oficiálne prevzaté od výrobcu a hneď zaradené po reálnej prevádzky.
Dnes parciálne trolejbusy jazdia spoľahlivo v oboch režimoch. Jazda na trakčné batérie je plynulá, svižná a vodiči si tento spôsob jazdy veľmi pochvaľujú.
Parciálne trolejbusy budú prioritne jazdiť na linke č. 67, ktorá zabezpečuje obslužnosť na Vodné dielo Žilina – mestskú rekreačnú a oddychovú zónu, pretože ide o vozidlo bez akýchkoľvek emisií. Ďalej budú zabezpečovať ekologickú dopravu do území, kde nie je vybudované trakčné vedenie, budú využívané pri poruchách trakčného vedenia na jazdu trolejbusu v prípade výpadku napätia v trakčnom vedení. Ako maximálne ekologické vozidlá prispejú k zvýšeniu kvality ovzdušia v mesta Žilina.
Technické parametre parciálneho trolejbusu typu Škoda 26TrA Solaris:
karoséria |
Solaris Urbino IV |
elektrovýzbroj |
Škoda Electric |
výkon trakčného motora |
160 kW |
typ batérie |
Nano Lithium Titanathe |
vstupné/menovité napätie |
750 V/655 V |
inštalovaná energia |
45,40 kWh |
kapacita batérie |
70 Ah |
počet miest na sedenie/státie |
25/51 |
maximálna rýchlosť |
65 km/h |
požadovaný dojazd na batérie |
min. 10 km (počas 6 rokov) |
Pozitívne ohlasy verejnosti zaväzujú k ďalším zlepšeniam
Dokončením obnovy vozidlového parku trolejbusov Dopravný podnik mesta Žilina dosiahol 100 % podiel nízkopodlažných trolejbusov a priemerný vek vozidiel menej ako tri roky.
Na nové typy vozidiel, ktoré zabezpečujú MHD v Žiline, pozitívne zareagovala aj cestujúca verejnosť, ktorá mohla svoj názor vyjadriť na webovej stránke dopravného podniku prostredníctvom viacerých ankiet.
Na otázku, čo považujete za najväčšie plus žilinskej MHD, prevážila odpoveď – modernizácia vozidlového parku, za ktorú hlasovalo 54,67 % hlasujúcich.
Na otázku, ako ste spokojní s cestovaním v novom nízkopodlažnom trolejbuse Škoda 27Tr-Solaris, prevážila odpoveď – veľmi, za ktorú hlasovalo 72,06 % hlasujúcich.
Mesto Žilina v spolupráci s ministerstvom dopravy pripravuje ďalšie projekty, ktoré by mohli byť podporené z eurofondov. Medzi ďalšie projekty, ktoré by mohli ešte vylepšiť dopravu v meste Žilina, patrí modernizácia údržbovej základne trolejbusov, modernizácia infraštruktúry trolejbusovej dráhy a meniarní, ako aj výstavba nových trolejbusových tratí a obratísk v Žiline.