Žilinský kraj sa intenzívne pripravuje na spustenie 1. fázy integrovaného dopravného systému

JEDNOU ZO ZÁKLADNÝCH kompetencií samosprávneho kraja je oblasť verejnej osobnej dopravy. Bezproblémová a plynulá doprava v kraji je základom pre zdravý hospodársky rast a pružnejšie reakcie na zmeny v ekonomike, ale aj plnohodnotný život obyvateľov kraja. Cieľom ŽSK je zmiernenie zlej dopravnej situácie, redukcia dopravných kongescií, a to aj podporou efektívnej verejnej osobnej dopravy a jej väčším využívaním obyvateľmi kraja. ŽSK v spolupráci s krajským mestom Žilina založili Integrovanú dopravu Žilinského kraja, s. r. o. (IDŽK), prostredníctvom ktorej začali s postupným prepájaním všetkých módov verejnej osobnej dopravy.
Zámerom je jednotná integrovaná doprava na celom území kraja s cieľom lepšej nadväznosti nielen autobusových, ale aj vlakových spojov s prepojením na MHD. Vytvorenie kvalitnej verejnej osobnej dopravy v žilinskom regióne je predpokladom trvalo udržateľnej siete mestskej mobility. Za najdôležitejší cieľ sa považuje udržanie existujúceho počtu cestujúcich vo verejnej osobnej doprave a prípadne docielenie jeho nárastu, a to vytvorením kvalitnej ponuky, ktorá plnohodnotne uspokojí potreby cestujúcich. Fungujúca, atraktívna a najmä využívaná verejná osobná doprava je základný pilier vyspelého a fungujúceho územia. Udržateľná regionálna a mestská mobilita s vyšším podielom verejnej osobnej dopravy zvýši záujem o investície podnikateľských subjektov i cestovný ruch a je výrazne šetrnejšia k životnému prostrediu.
Schvaľovací proces
Momentálne prebieha schvaľovací proces u jednotlivých objednávateľov výkonov v oblasti železničnej, prímestskej a mestskej hromadnej dopravy. Spolupráca objednávateľov dopravných služieb vo verejnom záujme, ktorí budú zapojení do I. fázy integrovaného dopravného systému v ŽSK (Slovenská republika, v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR, Žilinský samosprávny kraj, mesto Žilina, mesto Čadca a mesto Kysucké Nové Mesto) bude premietnutá do spoločnej dohody o spolupráci, spolu s prílohami, ktorých predmetom sú konkrétne podmienky prevádzkovania I. fázy integrácie vrátane metodiky deľby tržieb, štandardov dátových a finančných tokov v IDS ŽSK, kartových štandardov IDS ŽSK, procesy pre prácu s kartou a spoločného prepravného poriadku IDS ŽSK.
Základom budú predplatné cestovné lístky
- Predplatné cestovné lístky v IDS ŽSK sú zónové, cestujúci si zakúpi predplatný cestovný lístok na konkrétne zóny s platnosťou: 30 dní, 90 dní, 365 dní, 24-hodinový alebo 72-hodinový sieťový turistický cestovný lístok. Predplatné cestovné lístky sa vydávajú ako neprenosné – na neprenosné dopravné karty s fotografiou – a prenosné – vydávané na prenosné dopravné karty bez fotografie. Samozrejmosťou je vzájomné uznávanie a akceptácia dopravných kariet v systéme IDS v ŽSK v rámci všetkých zapojených dopravcov.
-
- Súčasťou systému v prvej fáze budú aj jednorazové cestovné lístky v krajskom meste Žilina
Všetky jednorazové CL, ktoré majú časovú platnosť 60 minút pre tarifnú oblasť MESTO Žilina sú prestupné a platia aj vo vozidlách prímestskej, ako aj železničnej dopravy. Budú sa predávať vo forme elektronických alebo papierových lístkov.
Novinkou sú aj jednorazové prestupné cestovné lístky – spoločné cestovné v celom regióne
Platia v rámci prímestskej autobusovej dopravy na území celého kraja. Tzn. cestujúci v rámci prímestskej autobusovej dopravy v kraji môže neobmedzene prestupovať a zaplatí vždy len za precestovanú vzdialenosť. V oblasti prímestskej autobusovej dopravy sa podarilo ŽSK v spolupráci s IDŽK za posledný rok zaviesť viacero noviniek pre svojich cestujúcich v podobe možnosti platby bankomatovou kartou alebo platby pomocou virtuálnej dopravnej karty, čo znamená mobilom.
Sprevádzkovanie dispečersko-clearingového systému (DCS)
Spoločnosť IDŽK je vlastníkom licencie na prevádzku DCS pre potreby stráženia nadväznosti a prerozdelenia tržieb v systéme IDS v ŽSK. Súčasťou programového vybavenia sú aj moduly na správu a kontrolu zmluvných dopravcov.