Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

V regióne MALOKARPATSKA vznikne NOVÁ CESTA, obíde obce Slovenský a Chorvátsky Grob


Zlepšenie dopravnej situácie, časová úspora pre vodičov, ale najmä odbremenenie obcí Chorvátsky Grob a Slovenský Grob od tranzitnej dopravy. To všetko prinesie vybudovanie cestného obchvatu obcí Malokarpatska. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI SR) schválilo pre Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nenávratný finančný príspevok. Nová cesta bude merať 1,7 kilometra a v súčasnosti je už vo výstavbe.

„Napriek tomu, že pre rozvoj dopravy v Bratislavskom kraji je kľúčová koľajová doprava, potrebné je budovať aj cestné obchvaty okresných miest a obcí, ktoré trpia vysokou intenzitou dopravy v intraviláne. Najväčšia potreba budovania cestných obchvatov je v území Malokarpatska, predovšetkým v úseku Chorvátsky Grob, Pezinok a Modra,“ uviedol Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja. Zdôraznil, že projekt pozostáva z viacerých etáp. „Pustili sme sa do projektu, o ktorom sa desať rokov len rozprávalo. My máme dnes na stole nielen všetky potrebné povolenia, ale aj schválené financovanie a uzavretú zmluvu o diele. Bez externých zdrojov by sme však o takomto veľkom projekte nemohli ani len rozmýšľať, nieto ešte realizovať.“

„Obce v okolí Bratislavy prudko rastú a v uplynulých rokoch pribudli na hraniciach okresu Pezinok desaťtisíce nových obyvateľov. Tí síce bývajú na vidieku, ale drvivá väčšina z nich dochádza do školy či za prácou každý deň do hlavného mesta. V rannej a popoludňajšej špičke sú tu cesty plné áut, tvoria sa kolóny, dochádza častejšie k nehodám, tranzit cez obce má na svedomí hluk a vysokú prašnosť. Aspoň časť týchto negatívnych javov zmierni práve nová cesta, ktorá priamo prepojí Chorvátsky a Slovenský Grob s križovatkou Triblavina, diaľnicou D1 a novobudovaným diaľničným obchvatom hlavného mesta D4,“ vyhlásila podpredsedníčka vlády a ministerka Veronika Remišová.

Župa už uzavrela zmluvu o diele a odovzdala stavenisko

Nultá etapa cestného obchvatu obcí Malokarpatska sa začína v diaľničnej križovatke Triblavina. Končiť sa bude na ceste III/1059, ktorá spája obec Chorvátsky Grob s časťou Čierna Voda. Odbremenia sa tým najmä obce Chorvátsky Grob a Slovenský Grob. Novovybudovaný dvojpruhový asfaltový úsek bude mať 1,7 km a prinesie časovú úsporu pre občanov z okolitých obcí – priemerne vodiči ušetria 3,5 minúty jazdného času. Súčasťou projektu je aj výstavba dvoch mostných objektov ponad Mlynský potok a Dávidov kanál. Výstavbu tohto prepojenia si vyžiadala dopravná situácia v území. V posledných desiatich rokoch sa prudko rozvíja urbanizácia územia v oblasti obcí Malokarpatska, čo má za následok zvýšenie dopravnej záťaže na existujúcej cestnej sieti. Bratislavský samosprávny kraj už vyhlásil výsledky verejného obstarávania a uzatvoril zmluvu s víťazom súťaže. Dielo bude realizovať DOPRASTAV, a. s., ktorý predložil ponuku za 3,9 mil. eur s DPH. Lehota výstavby je 13 mesiacov.

Schválenie financovania v rekordnom čase

„Schvaľovací proces tohto projektu považujem za veľký úspech. Priemerná dĺžka schvaľovania obdobných dopravných projektov bývala v minulosti 163 dní, najviac dokonca až 692 dní, teda takmer dva roky. Tento projekt sme však schválili v rekordne krátkom čase, len za 41 pracovných dní. Naším cieľom je zefektívniť procesy v maximálne možnej miere tak, aby sa peniaze čo najjednoduchšie dostávali do regiónov a pomáhali tam, kde treba,“ upresnila Veronika Remišová.

Župan Juraj Droba podčiarkol, že vybudovanie tejto stavby pozitívne ovplyvní dopravnú situáciu v území, najmä pre obce Chorvátsky a Slovenský Grob. Doplnil však, že na dosiahnutie zníženia dopravnej záťaže v celom území mikroregiónu je nevyhnutné v programovom období 2021 – 2027 realizovať ďalšie etapy spomínaného obchvatu. „Budovanie cestnej infraštruktúry v rámci budúceho programového obdobia je z dôvodu tematickej koncentrácie pre Bratislavský kraj možné iba v rámci Kohézneho fondu. Z tohto dôvodu je potrebné zrealizovať čo možno najväčší transfer z Európskeho fondu regionálneho rozvoja do Kohézneho fondu, pričom je kľúčové alokovať potrebnú sumu v rámci Kohézneho fondu práve na vybudovanie ďalšej etapy obchvatu obcí Malokarpatska,“ uzavrel predseda samosprávneho kraja.


Ing. Michal Feik, riaditeľ odboru komunikácie a propagácie

Bratislavský samosprávny kraj

www.bratislavskykraj.sk