Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

Výstavba prvej etapy obchvatu v Malokarpatsku je v plnom prúde


Ďalšie etapy sa bez eurofondov nezaobídu

V septembri minulého roka začal Bratislavský samosprávny kraj (BSK) s výstavbou cesty v úseku od diaľničnej križovatky Triblavina po cestu III/1059 v katastri obce Chorvátsky Grob. Výstavba je už v plnom prúde a dokončená bude na jeseň budúceho roka.

„Bratislavský kraj je dopravný uzol, ktorý čelí obrovskému náporu, ako sú kolóny či tranzitná doprava. Obyvateľom tak dennodenne znepríjemňujú život v intraviláne miest a obcí v regióne Malokarpatska, predovšetkým v okolí Chorvátskeho Grobu, Pezinka či Modry. V najvyťaženejších úsekoch dosahuje denná intenzita dopravy bezmála 25-tisíc áut, čo je porovnateľné s intenzitou na diaľnici D1 v Žilinskom, Prešovskom a Košickom kraji,“ zdôvodnil predseda BSK Juraj Droba.

Novobudovaný úsek bude mať dĺžku 1,7 kilometra a pre obyvateľov dotknutých obcí a celého regiónu vzhľadom na jeho priame napojenie na diaľnicu D1 predstavuje významný krok.

Aktuálne na ceste prebieha úprava podložia a realizujú sa prvé preložky inžinierskych sietí. Začiatkom roku 2022 budú pokračovať práce na konštrukčných vrstvách samotnej vozovky, prípravné práce na okružnej križovatke na ceste III/1059 a budú sa realizovať premostenia ponad Dávidov kanál a Mlynský potok. Napreduje sa aj s výstavbou dvoch mostov, kde v súčasnosti prebiehajú práce na vŕtaní pilót, na ktorých budú založené opory mosta.

Projekt je financovaný prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), ktorý zastrešuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie. Zhotoviteľom stavby je DOPRASTAV, a. s., ktorý predložil ponuku s celkovou cenou za dielo vo výške 3 939 194,69 eura s DPH.

Pokračovanie v smere na Pezinok a Modru

Obchvat obcí Malokarpatska, ktorý pozostáva z viacerých etáp, prinesie zlepšenie dopravnej situácie, časovú úsporu pre vodičov, ale najmä odbremenenie obcí od tranzitnej dopravy. V súčasnosti je vo výstavbe prvá etapa projektu – prepojenie diaľničnej križovatky Triblavia s cestou III/1059 Chorvátsky Grob – Čierna Voda. Nasledovať bude pokračovanie v smere na Grinavu v Pezinku. Tretia etapa predstavuje obchvat Pezinka a Modry vrátane obchvatu Svätého Jura, Vinosadov a Dubovej.

„Celý obchvat obcí Malokarpatska by mal byť hotový do roku 2030, čo je v súlade s Plánom udržateľnej mobility BSK. Budúci obchvat musí byť napojený na TEN-T koridor, teda na diaľnicu D1, pretože ide o kľúčovú podmienku financovania výstavby ciest II. triedy prostredníctvom externých zdrojov. Preto sme začali stavať obchvat od diaľničnej križovatky Triblavina,“ vysvetlila Barbora Lukáčová, riaditeľka odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov BSK.

Súčasťou celého procesu je technická štúdia, posudzovanie vplyvu na životné prostredie, územné konanie, výkup pozemkov, stavebné povolenie, súťaž na zhotoviteľa a samotná výstavba. Územné rozhodnutie na druhú etapu obchvatu od cesty III/1059 po Grinavu by podľa zástupcov župy malo byť vydané v budúcom roku.


Ing. Michal Feik, riaditeľ odboru komunikácie a propagácie

www.bratislavskykraj.sk