Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

Horizonty železničnej dopravy


V dňoch 22. a 23. septembra 2021 sa uskutočnil už jedenásty ročník medzinárodnej vedeckej konferencie Horizonty železničnej dopravy 2020, ktorú pravidelne organizuje Katedra železničnej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline ako platformu pre stretnutie a diskusiu odborníkov z akademickej pôdy a odbornej praxe.

Konanie konferencie bolo dvakrát posunuté z dôvodu opatrení pre zamedzenie šírenia koronavírusu. Prvýkrát sa však konferencia konala v priestoroch hotela Holiday Inn v Žiline.

Partnermi konferencie sú tradične Slovenská vedecko-technická spoločnosť – doprava, ako aj ďalšie významné subjekty z odvetvia dopravy, Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., či súkromný dopravca Railtrans International, a. s., v role generálneho partnera. Podujatie, nad ktorým prebral záštitu rektor Žilinskej univerzity prof. Ing. Jozef Jandačka, PhD., nieslo podtitul Posilnenie presunu deľby prepravnej práce smerom k železničnej doprave ako ekologickému druhu dopravy.

V rámci tohto leitmotívu boli s veľkým záujmom vypočuté všetky prednášky. Prvú uviedol na tému využívanie fondov EÚ pre rozvoj spoločnosti ZSSK CARGO Ing. Peter Ihnát, PhD., zo Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. Predstavil realizáciu viacerých projektov v podmienkach nákladného dopravcu.

Na aktuálne problémy intermodálnej prepravy a organizovania logistických prepravných reťazcov v chemickom priemysle poukázal Ing. Jaroslav Čermák zo Zväzu chemického a farmaceutického priemyslu SR.

Problematiku certifikácie údržby koľajových vozidiel priblížila prezidentka Združenia vlastníkov koľajových vozidiel Ing. Katarína Magdechová, Ph.D. Najväčšiu pozornosť vzbudila pozvaná prednáška odborníka na železničné koľajové vozidlá a environmentálne aspekty prevádzky dopravných prostriedkov Ing. Jiřího Pohla zo spoločnosti Siemens.

Uviedol prepočty a porovnanie energetickej náročnosti dopravného systému SR, ktorý je s 32 TWh/rok a 9 % ročným tempom rastu najväčší spotrebiteľ energie v hospodárstve, pričom až 93 % tejto energie tvoria fosílne palivá. Po zavedení opatrení s potenciálnymi úsporami sa dosiahne zníženie energetickej náročnosti dopravy na 30 % (úspora 70 %). Vďaka environmentálne priaznivému mixu elektriny má železnica na Slovensku prístup k energii s veľmi nízkou uhlíkovou stopou.

Prezident Asociácie železničných dopravcov SR Ing. Ján Biznár sa venoval nedostatočnej podpore nákladnej železničnej dopravy zo strany štátu, pričom poukázal na prekážky v podnikaní na železnici vrátane daňových úľav pre cestnú dopravu.

Nemenej zaujímavé boli aj prednášky účastníkov z univerzít, kde rezonovala kritika súťaženia výkonov vo verejnej železničnej osobnej doprave a rôzne prístupy k tvorbe plánov dopravnej obsluhy a vytváraniu integrovaných dopravných systémov.

V živej diskusii sa účastníci zhodli na urýchlenej potrebe reálnej podpory železničnej dopravy zo strany štátu, na vytvorení podmienok nediskriminujúcich železničnú dopravu oproti cestnej doprave, hoci je nesporne menším producentom CO2, a na potrebe budovania železničného systému s prvkami automatizácie a ekologizácie, schopného plniť úlohy hromadného a ekologického spôsobu prepravy osôb a tovaru.

Počas rokovania boli odbornému obecenstvu v počte 81 účastníkov zo SR a z ČR  prezentované inšpiratívne prednášky zo širokého spektra železničnej problematiky, pričom najviac rezonovali témy kapacitných otázok železničnej infraštruktúry, interoperability či  intermodálnej prepravy.

Na konferencii sa zúčastnili aj členovia združenia dopravcov AROS, ktorí mali počas konferencie svoju členskú schôdzu.

Na druhý deň konania konferencie sa uskutočnila odborná exkurzia na terminál intermodálnej prepravy Rail Cargo Group na zriaďovacej stanici v Žiline. Účastníci sa oboznámili s aktuálnou situáciou v kombinovanej doprave a s technológiou práce v termináli.

Možno konštatovať, že ciele konferencie boli splnené a v mene organizačného výboru konferencie vyjadrujeme presvedčenie, že podujatia tohto charakteru s nezastupiteľným významom pri podpore rozvoja vedy a výskumu v špecializovanej oblasti výskumu s presahom i do pedagogickej činnosti je potrebné organizovať napriek rôznym ťažkostiam.


prof. Ing. Jozef Gašparík, PhD., Katedra železničnej dopravy

Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Žilinská univerzita v Žiline

www.pedas.uniza.sk




Fotogaléria k článku