Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh
Ing. Martin Vaľko, riaditeľ závodu Prešov spoločnosti Doprastav, a.s., Michal Fučík, vedúci VS2, závod Prešov, Bc. Miroslav Žáčik, zástupcariadoteľa závodu Prešov
Úsek diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh je súčasťou trasy Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod (Ukrajina), je zaradený do medzinárodnej cestnej siete pod označením E50. Na túto medzinárodnú cestu E50 je napojená medzinárodná cesta E371, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky. Diaľnica vstupuje do katastrálnych území obcí Prešov, Solivar, Haniska a Petrovany, prechádza okresom Prešov v Prešovskom kraji. Intenzita premávky je v tomto úseku okolo 20 000 vozidiel denne. Po dokončení stavby sa odkloní celá tranzitná doprava z mesta Prešov na tento obchvat. Osobným autám nový úsek skráti cestu o 19 minút, nákladným o 18 minút.
Investorom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Zhotoviteľom stavby je Združenie D1 Prešov. Členmi združenia sú firmy Eurovia SK, a. s., Eurovia CS, a. s., Doprastav, a. s., Metrostav, a. s. Výstavba diaľničného úseku sa začala v júni 2017 a spustená do užívania v októbri 2021.
Realizovaný úsek diaľnice Prešov západ – Prešov juh je priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, ktorý je v prevádzke od roku 2010. V križovatke Prešov juh je navrhovaná diaľnica napojená na jestvujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír. Úsek je súčasťou „západného“ obchvatu mesta Prešov, a spolu s rýchlostnou cestou R4 Kapušany – Prešov bude tvoriť základný dopravný koridor mimo zastavaného územia mesta Prešov.
Novobudovaný úsek diaľnice je na komunikačný systém napojený v dvoch mimoúrovňových križovatkách:
- Mimoúrovňová križovatka Prešov západ s napojením na budúcu rýchlostnú cestu R4 Prešov severný obchvat, cestu I/18 a cestu II/546
- Križovatka Prešov juh, kde je diaľnica D1 napojená na komunikačný systém mesta Prešov diaľničným privádzačom z južnej časti mesta
Diaľničný úsek je dlhý 7 870 m, ale celková dĺžka komunikácií vrátane vetiev dvoch križovatiek Prešov západ a Prešov juh je takmer 19 km. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je v prevádzke od roku 2010. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do dvojrúrového tunela Prešov. Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír. Na trase je 18 mostov, dvojrúrový tunel dlhý vyše dvoch kilometrov, 17 vetiev križovatiek a šesť kilometrov protihlukových stien. V rámci stavby prebehla aj rekonštrukcia a výrazné rozšírenie Strediska správy a údržby diaľnic v Petrovanoch.
Rozdelenie mostov podľa technológie výstavby
TECHNOLÓGIA VÝSTAVBY |
Počet mostov |
Dĺžka mostov |
Plocha mostovky |
[ks] |
[m] |
[m2] |
|
PEVNÁ SKRUŽ |
12 |
2 716 |
43 093 |
TYČOVÉ PREFABRIKÁTY |
3 |
186 |
1 729 |
LETMÁ BETONÁŽ |
1 |
981 |
12 567 |
VYSÚVANIE |
1 |
1 346 |
17 746 |
PREFABRIKOVANÁ KLENBA – PRESYPANÝ MOST |
1 |
31 |
739 |
|
18 |
5 261 |
75 874 |
Nosné stavebné objekty
Nosnými objektmi stavby D1 Prešov západ – Prešov juh sú nasledujúce stavebné objekty:
- SO 100-00 Diaľnica D1
- SO 201-00 Most v km 98,0 D1 nad vetvami križovatky Prešov západ
- SO 203-00 Most v km 98,4 cez údolie Malkovského potoka
- tunel Prešov
- SO 206-00 Most v km 103,0 D1 cez rieku Torysu, nad železničnou traťou a cestou I/68
- SO 208-00 Most na vetve č. 8 v km 0,620 nad cestou I/18 a vetvami križovatky
- rekonštrukcia strediska SSÚD
Doprastav, a. s., ako člen Združenia D1 Prešov z nosných objektov stavby realizuje objekty:
- SO 100-00 Diaľnica D1 – časť od Východného portálu tunela Prešov po koniec úseku v križovatke Prešov juh
- SO 201-00 Most v km 98,0 D1 nad vetvami križovatky Prešov západ
- SO 206-00 Most v km 103,0 D1 cez rieku Torysu, nad železničnou traťou a cestou I/68
SO 100-00 Diaľnica D1
Navrhovaná diaľnica zodpovedá kategórii D 26,5/100 s celkovou šírkou komunikácie 26,5 m. Základný priečny sklon vozovky je 2,5 %. Celkový objem zemných prác výkopu a výrubu je 1,349 mil. m3 a celkový objem násypu je 1,070 mil. m3. Násypové teleso bolo realizované „sendvičovým“ spôsobom, t. j. striedaním zeminy z výkopov, resp. výrubu tunela a vrstvou štrkodrviny. Posledná vrstva násypu vzhľadom na namŕzavosť bola realizovaná zo štrkodrviny hr. 50 cm.
Vozovka diaľnice je navrhnutá ako:
- Tuhá vozovka s cementobetónovým krytom
- dvojvrstvový cementobetónový kryt hr. 240 mm
- asfaltový betón AC16p hr. 40 mm
- infiltračný postrek
- cementom stmelená zmes CBGM C5/6, 22 hr. 160 mm
- štrkodrvina ŠD 45 Gc hr. 180 mm
Vzhľadom na situovanie diaľnice D1 v zastavanom území mesta Prešov alebo území určenom na zastavanie podľa územného plánu mesta a na zabezpečenie dostatočnej adhézie povrchu vozovky počas nepriaznivých poveternostných podmienok bude povrch cementobetónového krytu upravený vymetaním, čím budú zabezpečené vlastnosti obrusnej vrstvy so zníženou hlučnosťou zhruba o 1,5 až 2,5 dB.
- Netuhá s asfaltovým krytom (v mieste prechodových oblastí mostných objektov a mostov)
- asfaltový koberec mastixový SMA11-I PmB hr. 40 mm
- spojovací asfaltový postrek
- asfaltový betón ACL 16 PmB hr. 60 mm
- spojovací asfaltový postrek
- asfaltový betón ACP 16 PmB hr. 100 mm
- infiltračný postrek
- mechanicky spevnené kamenivo 31,5 GB hr. 220 mm
- štrkodrvina ŠD hr. 200 mm
SO 201-00 Most v km 98,0 D1 nad vetvami križovatky Prešov západ
Mostný objekt je súčasťou diaľnice D1, nachádza sa na začiatku úseku D1 Prešov západ – Prešov juh a nadväzuje na predchádzajúci úsek D1 Svinia – Prešov, ktorý už je v prevádzke. Premosťuje preložku potoka Vydumanec a navrhované vetvy č. 15 a č. 9 križovatky Prešov západ, jestvujúcu vetvu č. 1 s mostným objektom SO 217-00 (stavba D1 Fričovce – Prešov západ), navrhovanú vetvu č. 8 s mostným objektom SO 208-00 a navrhovanú vetvu č. 6.
Nad vetvami je zabezpečená minimálna výška priechodného prierezu 4,80 m.
Komunikácia na moste je diaľnica parametrov D 26,5/100. Trasa diaľnice D1 v danom úseku sa nachádza v pravostrannom smerovom oblúku R = 900 a v údolnicovom oblúku R = 16 000 m. Priečny sklon na moste bude jednostranný, premenný. Na vonkajšej strane pravého a ľavého mosta sa nachádza služobný chodník. Na ľavej rímse ĽM a pravej rímse PM sa nachádzajú šikmé protihlukové steny výšky 3 m.
Dvanásťpoľový most, ktorého nosná konštrukcia je tvorená dvoma samostatnými dvojkomôrkovými konštrukciami z dodatoćne predpätého betónu, bol realizovaný technológiou na pevnej skruži. V poliach č. 7 a č. 8 je nosná konštrukcia zavesená na nízkych pylónoch, ktoré tvoria dominantu mosta. Celková dĺžka pravého mosta je 562,9 m a ľavého mosta 536,4 m. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 11,75 m na pravom moste a 12,05 m na ľavom moste. Spodná stavba je tvorená dvojicou opôr č. 1 a č. 13 a jedenástimi medziľahlými podperami. Podpery sú stĺpové, v hornej časti sa driek opory rozvetvuje do tvaru písmena V. Podpera č. 8 je spoločná pre obidva mosty v tvare písmena W. Horné časti podpery prečnievajú nad nosnú konštrukciu – tvoria nízky pylón a sú cezeň vedené káble typu „extradosed“, na ktorých sú zavesené polia č. 7 a č. 8. Zakladanie objektu je na veľkopriemerových pilótach priemeru DN 1200.
SO 206-00 Most v km 103,0 D1 cez rieku Torysa, nad železničnou traťou a cestou I/68
Mostný objekt je v hlavnej trase D1 na výjazde z tunela Prešov na jeho východnom portáli. Premosťuje 2 prístupové cesty, cestu I. triedy, železnicu SR, rieky Torysa a Delňa. Všetky prekážky sú prekonané s výraznou výškovou rezervou 5 m a viac. Mostný objekt tvoria dva mosty, pričom každý prevádza diaľnicu v jednom smere. Prevádzaná komunikácia je kategórie D26,5/100 a nachádza sa v smerom oblúku s polomerom 1 570 m (ĽM) a 1 415 m (PM). Pretože komunikácia je za oporou č. 1 vedená v dvoch samostatných tunelových rúrach, vzdialenosť mostov od seba je 1,83 m pri opore č. 15 až 14,77 m pri opore č. 1. Na ľavej rímse ĽM a pravej rímse PM sa budú nachádzať protihlukové steny výšky 3 m.
Most je realizovaný technológiou postupného vysúvania nosnej konštrukcie, s výrobňou lamiel rôznych dĺžok za oporu č. 15. Nosná konštrukcia je monolitická, komorová, výšky 3,6 m z dodatočne predpätého betónu. Dĺžka nosnej konštrukcie ĽM aj PM je spolu 1 305,6 m (2 x 652,80 m) – kótované v osi vysúvania. Počet polí mostného objektu je 14. Nad podporami je konštrukcia stužená nadpodporovými priečnikmi. Hrúbka stien komory je v poli je 500 mm, pri priečnikoch zosilnené na 650 až 1 000 mm, v priečniku nad podporou sú hrúbky 1 950 mm. Horná aj spodná doska nosnej konštrukcie je hrúbky 550 mm. Spodnú stavbu tvoria dve krajné opory a 13 štíhlych medziľahlých pilierov, ktoré majú rozšírenú hlavu na uloženie ložísk. Most je založený na veľkopriemerových pilótach priemeru DN 1200 a mikropilótach.