AUTO BUDE STROJ? POČÍTAČ? ALEBO ROBOT?
Mnoho noviniek za jedno desaťročie je slabý výrok o období 2005 až 2015. Veď ešte pred desiatimi rokmi málokto tušil rýchly rozvoj výroby automobilov v strednej Európe! Nárast o 300 % sme ešte „neabsorbovali“ a už vyrábame veľké osobné automobily s celohliníkovými samonosnými karosériami! Ešte sme nedodiskutovali správnu cestu rozvoja infr aštruktúry pre e-mobilitu alebo pre alternatívne palivo (vodík) a už sme v diskusii o realizácii automobilu s „autopilotom“ (resp. nezávislým riadením „počítačom“...). Ešte sme neoptimalizovali vzťah robot – človek (na jednej linke susedia) a už máme oprávnené „obavy“ o funkčné závody s výrobou „bez človeka“....
Auto blízkej budúcnosti bude bezpečnejšie, oveľa efektívnejšie, viacej „inteligentné“ a komfortnejšie napriek tomu, že ho vyrábame v podstatne väčšom počte a vo veľkom rozsahu typov na každú príležitosť. Niekoľko tlakov však treba pomerne rýchlo a primerane dobe zvládnuť. Sú to najmä:
– Výrobné procesy – nielen logisticky, materiálovo, energeticky a úsporne, ale podstatné zmeny umožní automatizácia, robotizácia a prepojenie siete ľudí (internet), siete vecí a siete služieb, všetko v najvyššej bezpečnosti komunikácie a rýchlostí,
– Výrobky – osobné i úžitkové automobily prekonávajú rozvoj metód ako nikdy predtým. Zmeny sú rýchle a podstatné vďaka úspešnému prepojeniu tradičného „sveta inžinierov“ so svetom IT spomínanými sieťami, umožňujúcimi aj komunikáciu bez človeka. Autá budú integrálnou časťou svetovej siete a „informujúci asistenti“ vlastníkov,
– Najkomplikovanejšie pre človeka bude zvládnuť v blízkej budúcnosti ponúkané technické, informačné a komunikačné možnosti. Závody 21. storočia sa postupne prebudujú na „centrá budúcnosti“ s prístupom k informáciám bez ohľadu na globálne vnímanú fyzickú pozíciu dodávateľov služieb i spracovateľov dodávok, automobily (počítače aj roboty) umožnia posádke „počas plnenia úloh človeka komunikáciou“ premiestnenie z miesta A na miesto B. Tvorcovia pomocou digitalizácie môžu spolupracovať s neobmedzene vybranými expertmi, pre naplnenie prepravy človeka a tovaru v čase. Výroba už dnes má nástroje „štvrtej priemyselnej revolúcie“.
Ján Lešinský
docent na Strojníckej fakulte