Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

Manipulácia s materiálom – logistika


V dňoch 9. a 10. 11. 2016 sa v Piešťanoch konala medzinárodná konferencia o manipulácii s materiálom pomocou zdvíhacích zariadení a motorových vysokozdvižných vozíkov.
 
Cieľom konferencie bolo používateľom žeriavov a motorových vozíkov vysvetliť platnú legislatívu, podľa ktorej sa určujú povinnosti používateľov. Túto časť vysvetlila zástupkyňa Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR pani Ing. Tamara Paceková. Hlavnou témou bolo poučenie o opakovaných školeniach a aktualizačnej odbornej príprave obslúh strojných zariadení a o povinnostiach používateľov zabezpečovať pravidelné kontroly, opravy a údržbu strojných zariadení. Pri diskusii s Ing. Pacekovou zaujali hlavne témy vyhlášky MPSVaR SR číslo 356/2007 Z.z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách a rozsahu výchovnej a vzdelávacej činnosti, o projekte výchovy a vzdelávania, vedení predpísanej dokumentácie a overovaní vedomostí účastníkov výchovnej a vzdelávacej činnosti.
 
Podmienky na výchovu a vzdelávanie v rôznych profesiách sú veľmi odlišné pre časovú a odbornú časť. Veď porovnajme napríklad prípravu pri stavebných strojoch a motorových vysokozdvižných vozíkoch. Pri stavebných strojoch trvá príprava dva dni a pri motorových vozíkoch päť dní. 
Ďalšou veľmi dôležitou pripomienkou bolo získavanie oprávnení na výchovu a vzdelávanie. V niektorých prípadoch sú podmienky prakticky nesplniteľné. A to hlavne pri zdvíhacích zariadeniach. Revíznym technikom na zdvíhacích zariadeniach sa môže stať osoba, ktorá má vzdelanie minimálne ÚSO alebo VŠ. Pri ÚSO vzdelaní musí mať prax pri prevádzke zdvíhacích zariadení 5 rokov a pri VŠ vzdelaní 2 roky v oblasti riadenia prevádzky zdvíhacích zariadení. Väčšinou sú to vedúci dielní a prevádzok. Ale aby mohol revízny technik získať oprávnenie na výchovu a vzdelávanie, musí mať preukaz na obsluhu autožeriava a vežového žeriava. Účastníci si položili otázku, ako sa dá získať oprávnenie, keď vedúci pracovníci iba riadia činnosť na žeriavoch a neobsluhujú ich a žeriavnici nepoznajú zase celú legislatívu a nevedia prednášať. Preto napríklad v tomto roku nebolo vydané žiadne oprávnenie a ani v budúcich rokoch, ak sa nezmenia podmienky, nebudú vydané. A netýka sa to iba oprávnení na zdvíhacie zariadenia.
Ďalšie prednášky mali zástupcovia NIP p. Ing. Ján Trcka o prevádzke motorových vozíkov a p. Ing. Jaroslav Niskač o prevádzke zdvíhacích zariadení. Okrem vysvetlenia správneho pochopenia právnych predpisov upozornili hlavne na nedostatky v prevádzke týchto strojných zariadení.
Najväčšou slabinou všetkých prevádzok je neinformovanosť vedúcich pracovníkov o ich zodpovednosti a povinnostiach, chýbajúce harmonogramy úradných skúšok, odborných skúšok a odborných prehliadok zdvíhacích zariadení. Údržbári bez oprávnenia na opravy zdvíhacích zariadení opravujú žeriavy. V organizáciách väčšinou chýbajú prevádzkové poriadky pre činnosť zdvíhacích zariadení a o bezpečných pracovných postupoch sa nedá vôbec hovoriť.
To isté platí aj pri motorových vozíkoch. Chýbajú denníky strojov, nie sú poverení pracovníci na prevádzku so strojom, stroje nie sú označené bezpečnostným šrafovaním na vidliciach a na výsuvnom ráme a podobne. Práve pri motorových vozíkoch máme normu STN 26 8805, ktorá už nevyhovuje právnym predpisom. Predseda SSMM-L p. Marián Ivanov preto predložil účastníkom konferencie návrh zmien, potrebných na splnenie podmienok právnych predpisov, ale aj ako vyriešiť označovanie preukazov, keď právne predpisy zrušili inštruktorov. Inštruktori mali označovacie zariadenie na označenie opakovaného školenia s číslom inštruktora. Keďže inštruktori neexistujú, nie je ako označiť opakované školenie. Aj na preukaze s označením  „pečiatka a podpis“ nemôže byť pečiatka inštruktora, ale pečiatka organizácie s oprávnením od NIP na výchovu a vzdelávanie. Predložený návrh STN 26 8805 po pripomienkovom konaní bude predložený na SÚTN na schválenie. Z mnohých ďalších prednášok upozorníme ešte na prednášku zástupcu firmy Hyster, v ktorej boli uvedené rôzne novinky pri výrobe motorových vozíkov Hyster a ich prednosti. 
Konferenciu zhodnotili účastníci jednoznačne ako veľmi prospešnú pre všetkých používateľov žeriavov a motorových vozíkov. Predseda SSMM-L ako usporiadateľ konferencie prisľúbil o rok pokračovať v nastúpenom trende a pripraviť ďalšiu konferenciu.
 
 
Marián Ivanov – predseda SSMM-L