Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

VIII. ročník konferencie Nestmelené a hydraulicky stmelené podkladové vrstvy vozoviek


Tento rok nás v legislatíve čakajú pomerne rozsiahle zmeny, a preto sa tejto téme venovalo viacero prednášajúcich. Z predpisov o stavebných výrobkoch, o ktorých aktuálnom stave informovala Ing. K. Bzovská z MDV SR, si treba všimnúť zákon č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a aktualizáciu vyhlášky MDVRR SR č. 177/2016 Z. z. z MDV SR. Oba tieto dokumenty nadobudli účinnosť 1. júla 2016. 

Informáciu o aktuálnych STN týkajúcich sa podkladových vrstiev a o prečíslovaní rezortných predpisov vydávaných MDV SR predniesla v mene kolektívu pracovníkov SSC Ing. D. Čanigová.

Nové európske normy týkajúce sa hydraulických spojív sú už začlenené do nášho normalizačného systému. Na zmeny, ktoré by bolo treba v súvislosti s tým vykonať v našich národných predpisoch, upozornila Ing. J. Hozzová zo spoločnosti QUALIFORM SLOVAKIA, s. r. o. Reakciou na zmeny noriem je nové portfólio hydraulických spojív z produkcie spoločnosti CRH (Slovensko), a. s., o ktorom informoval prítomných Ing. B. Präsens. 

Potešujúcou správou, ktorá na konferencii odznela odznela v príspevku Ing. I. Najdenej z TSÚS, n. o., je

že konečne uzrú svetlo sveta aj revízie noriem na kamenivo. Určite ich však predbehne dlho pripravovaná revízia STN 73 61 33 Teleso pozemných komunikácií. O zásadných zmenách informovala v mene kolektívu spracovateľov Ing. A. Kováčová z TPA, s. r. o.

So zaujímavými príspevkami vystúpil prof. Dr. Ing. J. Komačka. Vo svojich príspevkoch podrobil analýze vzťah návrhových parametrov a požiadaviek na únosnosť podkladových vrstiev, ktoré treba v zmysle platných predpisov dosiahnuť na stavbe. 

O problémoch s dosahovaním kvality pri stavbe podkladových vrstiev a problémoch s vyhodnocovaním výsledkov skúšok vykonaných in situ referovali vo svojich príspevkoch RNDr. B. Starší zo spoločnosti CALIBRIUM, s. r. o., a Ing. R. Kovács zo spoločnosti VIAKONTROL, s. r. o. Ako sa správne zorientovať v označovaní stavebných materiálov, ktoré sa nájdu pri diagnostike starších konštrukcií vozovky, naznačili Ing. V. Řikovský, CSc., z VUIS – CESTY, s. r. o., a Ing. Z. Benkó z SSC.

Skúsenosti z realizácie stavieb prezentovali Z. Varga zo spoločnosti Carmeuse Slovakia, s. r. o., Ing. J. Podmanický zo SAT SLOVENSKO, s. r. o., a Ing. D. Klimo zo spoločnosti FEKOMOS SK, s. r. o. Na problémy s nepripravenosťou stavieb a nedostatočnou spoluprácou zhotoviteľa s objednávateľom stavby poukázal Ing. M. Filo, PhD., zo spoločnosti RTON stabilizácie, s. r. o.

Návrhom hydraulicky stmelených podkladových vrstiev pre nadmerne zaťažené dopravné plochy sa zaoberal kolektív autorov zo spoločnosti TPA, s. r. o., v príspevku prednesenom Ing. Z. Borosom.

RNDr. V. Gajdoš vo svojom príspevku prezentoval nový spôsob vyhodnocovania georadarových meraní konštrukčných vrstiev vozovky.

Úspešnú realizáciu dezintegrácie starej cementobetónovej plochy a jej následné využitie ako podkladovej vrstvy prekrytím asfaltovými vrstvami v areáli spoločnosti Volkswagen prezentoval Ing. J. Kollár, PhD., zo spoločnosti VUIS – CESTY, s. r. o.

Myšlienka použiť snímky z fotografickej súťaže na pozvánke sa plne osvedčila. Aj tento rok boli najlepší fotografi ocenení na spoločenskom večere. Krásne počasie, ktoré vďaka inverzii bolo v správny čas na tom správnom mieste, bolo bonusom.

Dovoľte mi aj touto cestou poďakovať všetkým účastníkom, prednášateľom a organizátorom, ktorí prispeli k úspešnému priebehu konferencie, a pozvať vás všetkých na nasledujúci ročník konferencie v roku 2018.

Ing. Ľubomír Polakovič, CSc., VUIS – CESTY, spol. s r. o., odborný garant