Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

XX. seminár Ivana Poliačka


V dňoch 18. až 20. novembra sa konal už XX. seminár Ivana Poliačka s problematikou trvalo udržateľného rozvoja cestného staviteľstva. Seminár otvoril a záštitu nad ním mal dekan Stavebnej fakulty STU v Bratislave prof. Ing. Stanislav Unčík, PhD. Organizátorom seminára bola Katedra dopravných stavieb SvF, STU v Bratislave v spolupráci so slovenskou cestnou spoločnosťou ZSVTS. Zúčastnilo sa na ňom okolo 105 odborníkov z oblasti cestného hospodárstva, výrobných fi riem, odborníci z výskumu a technických univerzít zo Slovenska a zo zahraničia (ČR a Poľska). Na seminár bolo prihlásených 25 príspevkov v šiestich sekciách. Problematika jednotlivých sekcií sa dotýkala faktorov trvalo udržateľného rozvoja, problematiky cestných stavebných materiálov, asfaltových vozoviek, cementobetónových vozoviek, aplikácii geosyntetiky najmä do konštrukcií vozoviek.

Faktory trvalo udržateľného rozvoja 

Všetky stavby cestného staviteľstva sa dotýkajú prostredia, v ktorom žijeme. Aby tieto stavby boli pre nás prínosom, musíme ich navrhovať a realizovať s veľkým ohľadom na životné prostredie. Musia sa rešpektovať a dodržiavať pravidlá trvalo udržateľného rozvoja, pravidlá medzinárodných predpisov (Dohovor EHK OSN, smernice Európskej únie atď.) a, amozrejme, všetky pravidlá a predpisy Slovenskej republiky.

Cestné stavebné materiály
Táto skupina prednášok bola venovaná vlastnostiam najmä stavebných materiálov používaných v konštrukčných vrstvách najmä asfaltových vozoviek a vozoviek v zastavanom území, teda v prostredí, kde obyvatelia potrebujú určitú požadovanú kvalitu životného prostredia. Ide najmä o kvalitu spojiva používaného do asfaltových zmesí, ktoré do veľkej miery vplývajú na kvalitu celej konštrukcie vozovky. Nielen kvalita zmesí v novopostavených konštrukciách vozoviek, ale aj kvalita starostlivosti o už existujúce cestné komunikácie je dôležitým prvkom pri snahe o trvalo udržateľný stav cestného staviteľstva.

Asfaltové vozovky
Najčastejšie používané konštrukcie vozoviek v SR sú polotuhé vozovky s vrstvami krytu z asfaltových zmesí. Konštrukcie vozoviek so zmesami VMT a RBL umožnia návrh s predĺžením životnosti takejto konštrukcie. Úspory sú možné aj pri využití drvenej gumy ako modifi kátora asfaltového spojiva. Tento spôsob modifi kácie spojiva sa v poslednom období azda už bude využívať vo väčšom množstve ako doteraz. Ďalšou možnosťou skvalitnenia asfaltových zmesí je použiť prísady, ktoré by inak skončili ako odpadový materiál. Zvýšenie najmä odolnosti proti trvalým deformáciám je možné aj využitím geosyntetických materiálov. Nízkoteplotné asfaltové zmesi sú ďalšia z možností, ako sa priblížiť k trvalo udržateľnému cestnému staviteľstvu.

Cementobetónové vozovky
V súčasnosti sú to menej využívané konštrukcie zaťaženia a určité klimatické podmienky na ich použitie sú jednoznačne opodstatnené. U nás máme s nimi zaiaľ menej skúsenosti lebo v určitom časovom období boli odsunuté na vedľajšiu koľaj, aj keď ich životnosť je vyššia a údržba je úspornejšia. Na seminári bola venovaná pozornosť najmä pokroku, ktorý sa v oblasti kvality cementobetónových vozoviek dosiahol. Seminár Ivana Poliačka je overené, osvedčené fórum na stretnutie odborníkov z oblasti cestného staviteľstva, ktoré podporuje konfrontáciu a výmenu skúseností a poznatkov z oblasti plánovania, projektovania a realizácie objektov cestného staviteľstva.

Doc. Ing. Katarína Bačová, PhD.,
Katedra dopravných stavieb
 SvF STU v Bratislave