Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

Mitas – pneumatiky pre malé stroje s vysokým výkonom


Značka Mitas sa historicky spája s výrobou pneumatík na mimocestné použitie. História spoločnosti Mitas siaha až do roku 1937, keď v jej najstaršom výrobnom závode v Prahe vyrobili prvú pneumatiku pre osobný automobil. Názov Mitas sa začal používať od roku 1947, ale až do roku 1993 sa všetky výrobky Mitas vyrábali a predávali pod obchodnou značkou Barum, ktorá bola v prednovembrovom období synonymom pre všetky výrobky československého gumárenského priemyslu. Pod ňou sa vyrábali v rôznych výrobných závodoch v Česku, na Morave a Slovensku nielen pneumatiky pre všetko, čo sa pohybovalo na kolesách, po zemi i vo vzduchu (od kočíkov po lietadlové plášte), ale napr. i gumotextilné nafukovacie ležadlá a kajaky, rukavice pre zdravotníctvo, tlakové a sacie hadice, klinové remene atď. Výrobky s touto značkou sa úspešne presadili na všetkých kontinentoch.

V dnešnom sortimente Mitas môžeme nájsť pneumatiky pre ťažkú ťažobnú techniku (nakladače a dampery), pneumatiky pre širokú škálu stavebnej techniky, od šmykom riadených nakladačov cez vysokozdvižné vozíky, teleskopické manipulátory, kolesové rýpadla, valce a grejdery, traktorbagre a autožeriavy, až po viacúčelové pneumatiky pre rozmanitú komunálnu techniku. Samostatnou kapitolou sú pneumatiky pre poľnohospodárstvo, motocykle a lietadlá, ktoré Mitas rovnako vyrába, pričom poľnohospodárske pneumatiky dnes tvoria 80 % obratu spoločnosti. Spoločnosť Mitas sa opakovane radí medzi najúspešnejšie české exportné firmy. Významným medzníkom je expanzia na náročný americký trh, kde firma postavila v roku 2012 vlastný závod na výrobu pneumatík v štáte Iowa, v oblasti tradičnej výroby traktorov.

Dnes by sme radi predstavili pneumatiky pre šmykom riadené nakladače. Laik si pod týmto názvom väčšinou nevie predstaviť, o akú techniku ide, pretože sa s ňou už stretol azda v každom meste i na dedine. Svoje uplatnenie má na všetkých typoch stavieb, od obrích rekonštrukcií železničných koridorov cez výstavbu a rekonštrukcie ciest, úpravy vodných tokov až po lokálne malé, ale významné akcie typu výstavby kanalizácie, renovácie parkov, kladenie dlažby a pod. Pneumatiky na týchto strojoch sú obzvlášť namáhané práve pre ich systému riadenia, keď sa stroj zatáča šmýkaním pneumatík na podklade. Každý motorista vie, ako škodí pneumatikám neúmerná akcelerácia a brzdenie, teda ako šmýkanie negatívne ovplyvňuje ich životnosť.

Pneumatiky pre šmykom riadené nakladače sú preto vybavené vysokoodolnou gumenou zmesou, ktorá takému opotrebeniu odoláva. Mitas ponúka v tomto segmente klasický „hokejkový“ dezén SK-02 pre 12“ až 16,5“ kolies nakladačov. Obdobou tohto dezénu je nový „BIG BOY“, s inovovanou konštrukciou kostry a odolnou gumenou zmesou s predĺženou životnosťou. Vyrába sa v rozmeroch 10-16,5 a 12-16,5. Pre väčšie stroje sú k dispozícii rozmery 10,5/80-18 a 12,5/80-18. Usporiadanie dezénu umožňuje vďaka veľmi vysokej samočistiacej schopnosti prácu v sypkom, prípadne borivom až blativom teréne. Nastavenie záberových rebier v stredovej obvodovej partii potom vytvára dostatočnú styčnú plochu pre stabilnú jazdu na spevnenom podklade a veľmi dobrý jazdný komfort obsluhy pri presunoch techniky.

Robustný dezén s väčším zaplnením plochy behúňa nesie označenie SK-05. Zosilnená bočnica a špeciálna behúňová zmes zvyšujú odolnosť pneumatiky proti opotrebeniu a mechanickému poškodeniu. Sú preto obzvlášť vhodné na nasadenie na veľmi náročné stavebné a zemné práce, kde je stroj neustále v činnosti. Optimalizovaná šírka a hĺbka dezénových drážok potom poskytujú veľmi dobrú trakciu a samočistenie i v sypkom alebo borivom teréne.

Pneumatiky na vysokozdvižné vozíky (VZV) sa líšia podľa typu konštrukcie a použitého materiálu. Sú buď plnogumené, alebo klasické, s použitím tlakového média. Ako už napovedá názov, plnogumené pneumatiky sú vyrobené ako jednoliaty celok a na ráfik sa montujú nalisovaním pomocou špeciálneho zariadenia. Oproti tomu dušové pneumatiky vychádzajú z klasickej konštrukcie tvorenej nosnou kordovou kostrou s pätkami, kde je pre udržanie tlakového média vnútri použitá gumená duša. Mitas sa zaoberá len výrobou tohto typu pneumatík a ponúka celkovo 16 rozmerov pre 8-, 9-, 10-, 12- a 15-palcové ráfy. V ponuke je spolu 8 typov dezénov, od klasických pásových (FL-03) cez kombinované typy pásového a blokového dezénu (FL-02) až po dezény s vyšším zaplnením bežnej plochy behúňa do stiesnených prevádzkových podmienok (FL-01 a FL-08). Od pneumatík na vysokozdvižné vozíky sa očakáva dobrá stabilita a odolnosť proti šmyku v najrôznejších typoch prevádzky. Pri dezénoch s vyšším zaplnením i zvýšená odolnosť proti poškodeniu. Najširšie vyrábané rozmerové spektrum pokrýva nový dezén FL-08, ktorý v sebe spája všetky atribúty moderného a vysokoodolného plášťa pre bezpečnú prácu s manipulačnou technikou.

Tesne pred spustením sú pilotné verzie pneumatík pre menšie VZV v radiálnom, bezdušovom (tubeless) vyhotovení v rozmeroch 6,00 R 9; 6,50 R 10; 7,00 R 12 a 8,25 R 15 všetky s dezénom FLR-01.

Vzdialenými príbuznými pneumatikám pre VZV sa zdajú byť industriálne radiálne pneumatiky pre vysokozdvižné kontajnerové manipulátory, obkročné kontajnerové žeriavy a industriálne ťahače. Z konštrukčného hľadiska však ide o celooceľové radiálne pneumatiky, tzn. s použitím oceľových vlákien v kostre plášťa i nárazníkových pásoch. Nízky valivý odpor znižuje spotrebu pohonných hmôt, špeciálna behúňová zmes predlžuje životnosť.

Mitas vstúpil do tohto segmentu s produktmi 12,00R20 FLR-01 Tbl, 16,00R25 SC-01 a 18,00R25 pre kolesovú manipulačnú techniku na kontajnerových prekladiskách a v prístavoch.

Detailný prehľad produktov Mitas s technickými údajmi nájdete na www.mitas-tyres.com