Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

Výroba a aplikácia brzdových kvapalín


Brzdy vo všeobecnosti patria medzi veľmi dôležité časti automobilov, mobilných agregátov a rôznych technických a hydraulických zariadení, používaných v technickej praxi.

Zle fungujúce brzdy napr. v automobile sú často príčinou havárií s fatálnymi následkami. Príčin zlyhania bŕzd je veľa a možno ich

zhrnúť do niekoľkých bodov: zlý technicky stav bŕzd samotných a ich funkčných častí, ako sú opotrebované čeľuste v bubnových brzdách a brzdového obloženia (doštičiek) v kotúčových brzdách, poškodenie brzdového systému vplyvom korózie, použitie nekvalitnej brzdovej kvapaliny s vysokým obsahom vody a nesprávnej brzdovej kvapaliny v brzdovom systéme, zlej údržby brzdového systému,

a nedodržania tribologických a tribotechnických zásad, požiadaviek a podobne.

Výroba a vlastnosti brzdových kvapalín

Vo svete existuje len niekoľko renomovaných firiem, ktoré vyrábajú kvalitné brzdové kvapaliny a súčasti brzdových systémov, ktoré montujú a plnia automobilky do rôznych typov svojich výrobkov – automobilov. Na výrobu vysokokvalitných brzdových kvapalín sa používajú základové kvapaliny na báze polyglykolov, polyglykoléterov, polyglykolesterov, polyglykolboritanových zlúčenín, silikónového oleja s rôznou viskozitou a molekulovou hmotnosťou. A napokon, ako brzdové kvapaliny sa používajú, avšak iba v obmedzenom množstve v niektorých automobilkách, aj vysokokvalitné ropné oleje. Finálne brzdové kvapaliny obsahujú v sebe ešte vysokokvalitné prísady, ako sú: antioxidanty, antikorodanty, protioderové, mazivostné a protipenivé prísady atď. Moderné brzdové kvapaliny musia spĺňať požadované viskozitné a výkonnostné triedy a špecifikácie SAE J 1703 a SAE J 1704 a ISO

4925. Najdôležitejšími ukazovateľmi kvality moderných brzdových kvapalín sú ich vysoké body varu suchých kvapalín (pôvodné kvapaliny ešte pred naplnením do brzdového systému) a body varu mokrých kvapalín (t. j. takých, ktoré už boli nasadené v brzdovom systéme), ako aj ich viskozity pri –40 °C. Totiž ich pôvodná hodnota bodu varu suchej brzdovej kvapaliny, v závislosti od množstva

viazanej vody, postupne klesá. Preto sa vyžadujú brzdové kvapaliny s vyšším bodom varu za vlhka, ktorý je bližší k hodnotám pôvodnej kvapaliny s vysokým bodom varu. Tento parameter sa ostro sleduje a kontroluje meraním v špeciálnom testovacom prístroji určenom na tento účel (tester).

Ako príklad z literatúry, ale najmä z praxe uvádzame niektoré namerané hodnoty bodov varu vybraných brzdových kvapalín, na tomto testeri. Brzdová kvapalina s nameraným bodom varu 220 °C (suchý bod varu) sa absorbovaním určitého množstva vlhkosti, resp. vody, zníži na tieto hodnoty:

• 0 % vody 220 °C,

• 1 % vody 182 °C

• 2 % vody 158 °C

• 5 % vody 128 °C

Ako vyplýva z uvedených hodnôt, najväčším poškodzovateľom kvality brzdových kvapalín je prítomná vlhkosť a väčšie množstvo vody. Tie sa do brzdových kvapalín dostávajú často pri nedodržaní technologických výrobných postupov, neopatrnosťou pri plnení a nedokonalom uzatvorení nádob,

kontajnerov, sudov a pod. A v neposlednom prípade aj zlým ošetrovaním a skladovaním brzdových kvapalín u výrobcu a spotrebiteľa. Druhou veľmi dôležitou vlastnosťou brzdových kvapalín sú ich nízkoteplotné vlastnosti, ktoré by sa mali pohybovať v intervale – 40 °C až –50 °C. Na meranie viskozity brzdových kvapalín sa predpisuje teplota –40 °C a hodnoty viskozity pri tejto teplote sa dosahujú v rozmedzí 1 500 mm2/s až 1 800 mm2/s. Tieto hodnoty závisia od použitých rôznych druhov surovín na ich výrobu, s rôznymi molekulovými hmotnosťami a tým aj viskozitou. Pracovné teploty brzdových kvapalín v brzdových systémoch automobilov a iných mobilných agregátoch a zariadeniach sa pohybujú v rozmedzí –50 °C až +200 °C a viac.

Označovanie moderných brzdových kvapalín

Temer všetky vyrábané a predávané moderné brzdové kvapaliny sa označujú počiatočnými písmenami amerického názvu DEPARTMENT OF TRANSPORTATION (DOT), a to:

• DOT 3 s teplotou varu 205 °C (suchý b. v.)

• DOT 4 s teplotou varu 230 °C (suchý b. v.)

• DOT 5 s teplotou varu 260 °C (suchý b. v.)

• DOT 5.1 s teplotou varu 270 °C (suchý b. v.)

Výrobcovia moderných brzdových kvapalín uvádzajú tzv. suchý bod varu a mokrý bod varu. Brzdové kvapaliny sú vo všeobecnosti vysokohygroskopické kvapaliny, schopné rýchlo a trvale absorbovať (pohlcovať) vlhkosť z okolitého vzduchu. Suchý bod varu brzdovej kvapaliny znamená, že skúšaná kvapalina je v perfektnom stave (originálna náplň). Mokrý bod varu sa uvádza vtedy, keď obsahuje vlhkosť vo väčšom množstve alebo priamo vodu. Z toho vyplýva, že ak brzdová kvapalina má vyšší mokrý bod varu a ten sa približuje k suchému bodu varu originálnej náplne, je to vysokokvalitná brzdová kvapalina, schopná zabraňovať absorpcii vlhkosti. Tieto vysokokvalitné brzdové kvapaliny sú vyrobené sofistikovanými technológiami, s použitím najkvalitnejších zložiek a prísad.

Požiadavky na moderné brzdové kvapaliny

Súčasné moderné brzdové kvapaliny musia spĺňať tieto požiadavky:

• musia mať vysoké suché body varu

• vysokú oxidačnú a tepelnú stabilitu

• vysoký bod vzplanutia (uvítali by sa nehorľavé)

• dobré mazacie a protioderové vlastnosti

• nekorodujúce železné a farebné kovy

• nesmú peniť

• musia byť miešateľné s inými brzdovými kvapalinami rovnakej špecifikácie

• musia vyhovovať pre všetky brzdové systémy a extrémnym prevádzkovým podmienkam

• musia mať excelentnú tekutosť, keď sa od nich vyžaduje okamžitý brzdiaci účinok

• musia vyhovovať brzdiacim systémom, ktoré využívajú elektronický systém kontroly stability (ASR, ESP, ASC)

• moderné brzdové kvapaliny by mali rovnako poslúžiť bubnovým a kotúčovým brzdovým sústavám

• musia byť kompatibilné s rôznymi tesniacimi materiálmi (z gumy, plastov, teflónu, zo silikónu a pod.).

Dr. Pavol KLUCHO, SSTT Bratislava