KUHN - Slovakia / Naše služby – Váš úspech

Ing. Peter Gero
riaditeľ spoločnosti KUHN-Slovakia s.r.o.
Spoločnosť Kuhn – Slovakia, s. r. o., ktorá patrí do firemnej skupiny KUHN, pôsobí na slovenskom stavebnom trhu už pomaly tri desaťročia. Zabezpečuje potrebné a kvalitné strojové vybavenie každej prosperujúcej firmy, ktorá si zakladá na komplexnej starostlivosti o svoje portfólio stavebných mechanizmov. Získané ocenenia sú odrazom jej férového prístupu a zodpovednosti.
Centrála spoločnosti Kuhn – Slovakia sídli v priemyselnej zóne Senec, kde sa nachádza aj servisné zázemie, schopné strategicky zabezpečovať požiadavky zákazníkov na celom Slovensku. Zaručene bohaté skúsenosti ohľadom potreby a vybavenia strojového parku nejednej stavebnej spoločnosti má Ing. Peter Gero, riaditeľ spoločnosti Kuhn – Slovakia, s. r. o., ktorý nám priblížil svoje postrehy.
Stroje Komatsu pracujú na našich stavbách už dlhé roky, od malých až po veľké. Predstavíte nám ich prednosti a technologický vývoj až po súčasnosť?
Ing. Peter Gero: KOMATSU ako výrobca nielen špičkových stavebných strojov vyvíja a vyrába riadiacu elektroniku pre rôzne odvetvia priemyslu. Komatsu je známe výrobou manipulačných robotov pre automobilový priemysel, ktoré aj samo používa vo svojich výrobných závodoch.
Náskok pred konkurenciou v oblasti vývoja a aplikácie elektroniky stavebných strojov vidieť predovšetkým v tom, že KOMATSU vždy ako prvé prichádza na trh s novinkami aplikovanými v praxi na konkrétnych strojoch.
Prvou lastovičkou bol satelitný systém kontroly prevádzky stroja pomenovaný KOMTRAX. Systém, ktorý je momentálne v piatej úrovni, firma KOMATSU predstavila v Japonsku v roku 2001, odkedy je štandardne súčasťou všetkých japonských strojov. Stroje európskej produkcie sú týmto systémom vybavované od roku 2006. Systém umožňuje kontrolu prevádzky stroja cez klasický internetový prehliadač bez dodatočnej aplikácie, resp. cez aplikáciu v smartfóne. Kompletné riešenie je dielom vývojárov KOMATSU.
Ďalším míľnikom novej generácie strojov je rad hybridných rýpadiel. KOMATSU opäť ako prvé už v roku 2008 uviedlo na trh hybridné rýpadlo hmotnostnej kategórie nad 20 ton. Po náročných výpočtoch a testoch, ktoré predchádzali výrobe, prišlo KOMATSU s unikátnym riešením hybridného pohonu. Výskum ukázal, že najvyššia efektívnosť úspory energie za primeranú výrobnú cenu je v otoči rýpadla, ktoré sa počas práce neustále rozbieha a zastavuje. Na pohon bol použitý elektromotor namiesto hydromotora. Toto riešenie v kombinácii s inverzným prúdovým meničom a vhodným akumulátorom elektrickej energie dokáže ušetriť až 40 % pohonných hmôt.
Podstatou riešenia je uchovanie energie brzdenia otoče a následné využitie pri rozbehu či zvýšenie točivého momentu naftového motora, mechanicky spriahnutého s generátorom, ktorý v tomto prípade plní funkciu elektromotora.
Hoci konštruktéri KOMATSU mali technické riešenie pripravené už omnoho skôr, sériovej výrobe bránila nedostupnosť kondenzátora s dostatočnou kapacitou. Ako zásobník energie nebolo možné použiť klasický akumulátor z dôvodu extrémneho počtu cyklov nabíjania/vybíjania. Po tom, ako firma Panasonic uviedla na trh vhodný kondenzátor, spoločnosti KOMATSU už nič nebránilo predstaviť svetu prvé hybridné rýpadlo KOMATSU HB215LC-1 s hmotnosťou 22 ton. V súčasnosti KOMATSU už vyrába hybridné rýpadlá hmotnostnej kategórie 37 ton.
Kúpa japonskej spoločnosti TOPCON vyrábajúcej špičkovú techniku pre laserovú a GPS niveláciu priniesla KOMATSU prevrat v technickom riešení a využití stavebných strojov určených na presné modelovanie terénu. Na veľtrhu BAUMA 2013 v Mníchove boli prvýkrát na svete predstavené inteligentné stroje (buldozér KOMATSU D61PXi a pásové rýpadlo KOMATSU PC210LCi) vybavené niveláciou, ktorú nevidieť. Všetky komponenty nivelácie sú integrované v stroji.
Princípom sú integrované snímače pohybu vo valcoch, snímač pozdĺžneho a priečneho sklonu a GPS anténa umiestnená na streche stroja. Informácie z týchto zariadení umožňujú modelovať terén podľa vytvoreného 3D modelu, ktorý je nahratý do systému stroja alebo zadefinovať jednoduchý tvar, rovinu priamo z kabíny na dotykovom displeji. Výhodou okrem presného tvarovania terénu bez možnej chyby strojníka je bezpečnosť a ochrana proti poškodeniu. Na stroji nie sú žiadne tyče či na výložníku rýpadla snímače polohy s elektrickým vedením. V prípade buldozéra je využitá aj inteligentná funkcia hrnutia, pri ktorej buldozér nepretržite kontroluje nielen nivelitu, ale aj zaťaženie stroja, plnenie radlice a preklz podvozkových pásov. V prípade preklzu stroj automaticky zdvihne radlicu do výšky, v ktorej je hrnutie čo najoptimálnejšie. Maximálne plnenie radlice bez preklzu pásov má vplyv nielen na spotrebu pohonných hmôt, ale predovšetkým na kvalitu upravovaného podložia. Systém kontroly plnenia radlice a informácií zo systému umožňuje okamžité vyhodnotenie objemu premiestneného materiálu, stavu, úpravy terénu či spotreby PHM.
V prípade rýpadiel systém umožňuje nielen presné svahovanie či modelovanie terénu, ale aj veľmi kvalitný výkop líniovej stavby s presným a konštantným sklonom nevyhnutným pri budovaní kanalizácií.
Firma KOMATSU verná svojim novátorským ideám neustále pracuje na zdokonaľovaní svojej techniky a tým, že vo svojich stavebných strojoch používa vlastné riadiace systémy, nie je nikým obmedzovaná ani ovplyvňovaná. Pri oprave strojov servisní mechanici nepotrebujú zložité elektronické diagnostické zariadenia tretích strán. Samotným prístrojom im je riadiaca jednotka stroja, ktorá sa v rukách servisných mechanikov KOMATSU zmení na diagnostickú. Okrem uvedeného má Komatsu už v prevádzke autonómne dampery riadené z centrálneho velína. Ďalšou zaujímavosťou je akvizícia americkej firmy JOY Global, ktorá zahŕňa široké portfólio banských strojov určených na podzemnú banskú činnosť.
Na jeseň tohto roku to už bude 7 rokov od otvorenia novej centrály Kuhn – Slovakia, ako sa vám darí plniť vytýčené ciele a distribúciu strojov?
Ing. Peter Gero:Centrálu v logistickom parku Senec sme otvorili na jeseň v roku 2010. Je vybudovaná v zmysle firemnej identity ako pri podobných centrálach v iných krajinách skupiny KUHN. Cieľom bolo poskytnúť zákazníkom tie najlepšie služby v zariadení, ktoré umožňuje výborné možnosti na vykonávanie servisnej a opravárenskej činnosti.
Nemôžeme zabudnúť ani na našich spolupracovníkov, ktorí si tiež zaslúžili lepšie pracovné podmienky. Okrem Senca máme pekné servisné zázemie v Žiline, v Banskej Bystrici a v Košiciach nás to ešte čaká. Aj keď sa snažíme o to najlepšie, vždy je niečo, čo treba vylepšovať.
Pán Gero, ako by ste opísali dnešnú situáciu – pociťujete narastajúci dopyt po stavebných strojoch? A aké sú vaše predikcie nadchádzajúcej stavebnej sezóny?
Ing. Peter Gero: Ak dovolíte, krátko zhrniem vývoj po kríze v roku 2008, ktorá sa veľmi silno dotkla aj predaja stavebných strojov nielen u nás, ale na celom svete.
Na Slovensku klesol trh zhruba o 80 %, tzn. z 900 ks asi na 180 ks. Po turbulenciách až do roku 2014 sa nič výrazné nezmenilo. Až v roku 2015 trh stúpol o 67 %, a tak sme sa dostali na polovičnú úroveň spred krízy. Minulý rok bol málinko horší na celkový počet predaných strojov na Slovensku (oficiálne štatistiky vykazujú 460 ks). Tento rok očakávame podobný vývoj. Zmeny nastávajú v jednotlivých segmentoch. My delíme stavebné stroje na utility (mini, midi, kompaktné nakladače a BHL) a construction (bagre, nakladače, dózery, dampery atď). A tu vidieť pohyb smerom ku construction. Ale všeobecný pohyb je od viacúčelových strojov k jednoúčelovým, podobne, ako je to v západnej Európe.
Predajný program spoločnosti Kuhn – Slovakiazahŕňa strojové kategórie ako mini- a midirýpadlá, šmykom riadené nakladače a rýpadlo-nakladče, kolesové nakladače, agronakladače, pásové rýpadlá, grejdery, dampery, dózery, hydraulické kladivá a ďalšie príslušenstvo. Nechýbajúmobilné drviče a triedičekanadsko-írskej spoločnosti McCloskey International Ltd., ktorá je lídrom vo svojom odvetví triedenia a drvenia s kompletným radom zariadení drvičov, vibračných triedičov a pásových dopravníkov.
Drviče ponúkame čeľusťové, odrazové, tak i kužeľové, ktoré možno vybaviť širokou škálou voliteľných doplnkov.Všetky mobilné drviče sú postavené na veľmi robustnom šasi s pásovým podvozkom. Ovládanie drvičov je riešené centrálnou elektronickou jednotkou s veľkým displejom.
Taktiež ponúkame plošinové triediče , ktoré sa vyrábajú v troch veľkostiach sitovej komory, s dĺžkou sitovej plochy 3 – 6 m a šírkou cca 1,5 m. Väčšie verzie sa vyrábajú v dvojsitnom aj v trojsitnom vyhotovení. Hrubotriedičeponúkame v štyroch veľkostiach triediacej komory s dĺžkou 2,7 až 6 m a šírkou cca 1,4 až 1,8 m. Hrubotriediče dodávame na pásovom podvozku so širokým sortimentom voliteľných doplnkov.
Pri bubnovýchtriedičoch s dĺžkou bubna 3,6 až 10 m a priemerom 1,5 až 2,1 m výrobca ponúka výnimočný rozsah veľkosti, s možnosťou vybavenia pásového i kolesového podvozku.
Ponuka mobilných či semimobilných haldovacích dopravníkov dopĺňa už aj tak široký sortiment McCloskey.
Predajný program spoločnosti Kuhn – Slovakiazahŕňa strojové kategórie ako mini- a midirýpadlá, šmykom riadené nakladače a rýpadlo-nakladče, kolesové nakladače, agronakladače, pásové rýpadlá, grejdery, dampery, dózery, hydraulické kladivá a ďalšie príslušenstvo. Nechýbajúmobilné drviče a triedičekanadsko-írskej spoločnosti McCloskey International Ltd., ktorá je lídrom vo svojom odvetví triedenia a drvenia s kompletným radom zariadení drvičov, vibračných triedičov a pásových dopravníkov.
Drviče ponúkame čeľusťové, odrazové, tak i kužeľové, ktoré možno vybaviť širokou škálou voliteľných doplnkov.Všetky mobilné drviče sú postavené na veľmi robustnom šasi s pásovým podvozkom. Ovládanie drvičov je riešené centrálnou elektronickou jednotkou s veľkým displejom.
Taktiež ponúkame plošinové triediče , ktoré sa vyrábajú v troch veľkostiach sitovej komory, s dĺžkou sitovej plochy 3 – 6 m a šírkou cca 1,5 m. Väčšie verzie sa vyrábajú v dvojsitnom aj v trojsitnom vyhotovení.
Hrubotriedičeponúkame v štyroch veľkostiach triediacej komory s dĺžkou 2,7 až 6 m a šírkou cca 1,4 až 1,8 m. Hrubotriediče dodávame na pásovom podvozku so širokým sortimentom voliteľných doplnkov.
Pri bubnovýchtriedičoch s dĺžkou bubna 3,6 až 10 m a priemerom 1,5 až 2,1 m výrobca ponúka výnimočný rozsah veľkosti, s možnosťou vybavenia pásového i kolesového podvozku.
Ponuka mobilných či semimobilných haldovacích dopravníkov dopĺňa už aj tak široký sortiment McCloskey.