Široké spektrum odborných článkov a prezentácie spoločností, odborníkov pôsobiacich v oblasti stavebníctva, dopravy, strojárstva, ťažby surovín a environmentálnych technológií vo všetkých odvetviach priemyselnej výroby.

Predstavenie projektu Obchvat Bratislavy – D4R7


Projekt D4R7 je jedným z najväčších infraštruktúrnych projektov Slovenska za posledné obdobie, ktorý je realizovaný formou verejno-súkromného partnerstva (PPP.) Cieľom projektu je vybudovanie južnej časti nultého obchvatu Bratislavy a časti južnej siete rýchlostných ciest spájajúcich západ a východ Slovenska, v celkovej dĺžke viac ako 59 km. Schéma zahŕňa 27-kilometrový úsek diaľnice D4 a 32 kilometrov rýchlostnej cesty R7. Projekt a investícia tohto rozsahu do infraštruktúry na Slovensku predpokladajú pozitívny stimul pre cely stavebný sektor i širokú sieť dodávateľov.

Výstavba bude prebiehať v 5 hlavných sekciách:

  • D4 Jarovce – Ivanka-sever
  • D4 Ivanka-sever – Rača
  • R7 Bratislava Prievoz – Ketelec
  • R7 Ketelec – Dunajská Lužná
  • R7 Dunajská Lužná – Holice


Zaujímavé fakty o projekte D4R7

Obchvat Bratislavy bude zahŕňať výstavbu 14 križovatiek, 122 mostných konštrukcii, vznikne novy most cez riekou Dunaj i viadukt na úrovni Slovnaftu.


Predstavenie zhotoviteľa

Projektovanie a výstavba obchvatu Bratislavy boli uložené konzorciu D4R7 Construction s. r. o. Konzorcium vzniklo s cieľom realizácie projektovej dokumentácie a výstavby D4R7 a tvoria ho dve medzinárodne spoločnosti – španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúska firma PORR Bau. Konzorcium D4R7 je zhotoviteľom projektu a hlavným dodávateľom projektu D4R7 pre koncesionára – spoločnosť Zero Bypass Ltd, ktorá podpísala koncesnú zmluvu so štátom.


Odbremenenie dopravy po vybudovaní R7

Po ceste I/63 prejde podľa celoštátneho sčítania dopravy v tých najexponovanejších úsekoch viac ako 30-tisíc vozidiel denne.  Spustenie R7 do prevádzky prinesie odľahčenie najvyťaženejších úsekov, zlepšenie plynulosti cestnej premávky, úspory na jazdných časoch a zníženie nehodovosti, resp. jej následkov. Po otvorení R7 by podľa dopravného modelu VÚD mala klesnúť intenzita dopravy na ceste I/63 o polovicu, na 15-tisíc vozidiel denne v oboch smeroch.

Zlepšenie dopravy v súvislosti s dokončením úsekov D4

Najvyťaženejším úsekom na D4 bude spojnica Ivanka-sever – Čierna Voda, kde bude jazdiť takmer 45 000 áut, z toho 1 500 sú ťažké nákladné autá. Projekt D4R7 umožní odľahčenie Prístavného mosta po jeho spustení o 15,11 percenta pri osobnej a 49,62 percenta pri ťažkej doprave. V roku 2045 stúpne odľahčenie individuálnej automobilovej dopravy dokonca na 24,5 percenta.

Nový diaľničný most cez Dunaj, ktorý bude súčasťou nového bratislavského obchvatu, bude po dokončení denne v oboch smeroch zvládať 35-tisíc automobilov, z čoho veľké percento bude tvoriť práve nákladná doprava. Najviac nákladných vozidiel prejde po D4 pri Podunajských Biskupiciach. Predpokladom je, že úsek D4 Rovinka – Podunajské Biskupice bude využívať 28 000 osobných a 4 400 nákladných áut.


Aktuálny stav prác

V súčasnosti sa stavebné práce sústreďujú najmä na sekcie rýchlostnej cesty R7. Medzi spomínané práce patria topografické štúdie, výrub stromov, archeologický a inžiniersko-geologický prieskum atď. Na základe týchto zistení sa finalizuje projektovanie stavby. Ruka v ruke s týmito prácami v teréne prebieha prekladanie inžinierskych sietí a realizácia dočasných prístupových ciest pre stavebné stroje, vrátane odvozu ornice.

Konkrétne pre úseky rýchlostnej cesty R7Ketelec – Dunajská Lužná boli ukončené prípravné práce ako vybudovanie prístupových ciest, zrealizovali sa testy podložia a zhutňovacie skúšky. 

Ukončil sa archeologický prieskum i výrub stromov. Pre úsek lokality Dunajská Lužná – Holice sa buduje prístupová cesta a prebiehajú prekládky inžinierskych sietí – na tomto úseku je momentálne najväčší stavebný ruch. 

V úseku Prievoz prebieha pyrotechnický prieskum, prebehol výrub stromov v lokalitách, na ktoré bol vydaný súhlas na výrub, a archeologóvia sú pripravení na začatie sondáží. Výstavba sa začne po finálnom schválení projektovej dokumentácie príslušnými úradmi, plynulo na všetkých úsekoch R7. Pre lokality D4 prebieha geotechnický a archeologický prieskum.


Ako nadviazať spoluprácu s D4R7 ako subdodávateľ

Etablované firmy, malé a stredné podniky i individuálni podnikatelia môžu kontaktovať D4R7 Construction s. r. o. priamo prostredníctvom mailu:procurement@d4r7.com alebo pre prvý kontakt využiť stránku obchvatu: www.d4r7.com.


Podľa vyjadrenia zhotoviteľa stavby je firma D4R7 Construction s. r. o., stále otvorená miestnym subdodávateľom a ponúka príležitosti v mnohých oblastiach spojených s výstavbou D4R7 vrátane pridružených služieb:

Momentálne sa zameriavame na kľúčové oblasti subdodávok, ktoré sú priamo spojené s prípravnými a prvými stavebnými prácami, v súvislosti s aktuálnou fázou projektu. Z tohto dôvodu negociácie o ponukách a výberový proces stále prebiehajú a obstarávanie subdodávateľov bude naďalej pokračovať postupne. Aj keď niektorých subdodávateľov už máme zazmluvnených, odhadujeme,že výberový proces bude trvať ešte v priebehu najbližšieho roka,“ uvádza Juan José Bregel Serna, generálny riaditeľ D4R7 Construction s. r. o.


Očakáva sa nápor na strojné kapacity na stavbe

Plánované stavebné práce na obchvate Bratislavy si budú vyžadovať pomerne veľkú kapacitu stavebných strojov, ktoré budú potrebné naraz a priamo v teréne. Spoločnosť D4R7 Construction s. r. o. ďalej komentuje:

Oddelenie obstarávania ráta s týmto zvýšeným dopytom, a práve preto plánujeme spolupracovať s takým množstvom subdodávateľov, ako je potrebné na plynulé zabezpečenie všetkých činností vrátane činností s použitím ťažkých stavebných strojov. Prioritou je pre nás profesionálna realizácia podľa dohodnutého časového harmonogramu a určite nechceme riskovať zbytočné zdržania pre nedostatok potrebných strojov. V rámci výberu subdodávateľov chceme ponúknuť férový a transparentný proces a chceli by sme preto využiť túto príležitosť a povzbudiť firmy a podnikateľov, ktorí majú záujem o spoluprácu na projekte D4R7, aby nás kontaktovali, keďže stále nie je neskoro!“ dopĺňa Juan José Bregel Serna, generálny riaditeľ D4R7 Construction s. r. o.


Ďalšie informácie o projekte a priamy kontakt: www.d4r7.com

Webová stránka prináša sumár všetkých dôležitých informácií súvisiacich s projektom D4R7. Okrem oficiálnych dokumentov dostupných pre verejnosť, ktoré si možno jednoducho stiahnuť, návštevníci stránky nájdu na webe aktuality vo forme článkov, galériu médií a fotografií, prehľad pracovných príležitostí spolu s kontaktom pre subdodávateľov či profil obidvoch konzorcií. Informácie o bratislavskom obchvate sú dostupné aj prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Twitter, LinkedIn a YouTube. Ak nechcete, aby vám ušla nejaká aktualita o projekte D4R7, stačí spoločnosť jednoducho začať sledovať online.


Predpokladané objemy:

Vykop na stavenisku 750,000 m3

Vyplň nasypov (jadro) 7 milión m3

Podkladove a povrchove vrstvy (spevnene) 1,7 milión m3

Nestmelene vrstvy 1 milión m3

Asfalt 1 milión ton

Most cez Dunaj100,000 m2

Most pri Slovnafte 6,000 m2

Ostatne mosty 83,000 m2

Konštrukčny beton250,000 m3

Vystužna oceľ v tonach 33,000 ton

www.d4r7.com