AUTÁ PRIBÚDAJÚ V EURÓPE AKO AJ U NÁS
Každých niekoľko rokov konštatujeme oživenie aj útlm v záujme o kúpu nových automobilov. Zdá sa, že pribúdanie ľudí na planéte je sprevádzané „stabilným“ zväčšovaním potreby nových automobilov a „cyklické výkmity“ spôsobuje chuť vlastníkov automobilov o výmenu starého za nové. Tak môžeme pozorovať, že v Nemecku má 1 000 mužov v aktívnych rokoch 45 až 64 rokov viacej ako 1 000 automobilov, pričom 1 000 žien vo veku 45 až 60 rokov má priemerne viacej ako 600-650 automobilov. Celé Nemecko má však priemerne 550 automobilov na 1 000 obyvateľov. Na Slovensku z nedostatku iných údajov môžeme spočítať priemer za všetkých, t. j. máme už 404 automobilov (OA + MÚA) na 1 000 obyvateľov.
Za všetkým čo je nové, resp. inovované, je výroba podporovaná výskumom a vývojom s realizáciou inovácií hlavne v kvalite a ponuke a v primeranej cene. Automobily sa vyrábajú temer v 200 štátoch, ale finálna montáž sa realizuje vo viacej ako 50 štátoch sveta. Temer tretinu vyrába Európa, Severná a Južná Amerika, dnes už najviacej vyrába vďaka Číne Ázia. Severná Afrika – štáty Alžír, Egypt, Maroko, Tunisko – súťažia o investície hlavne dodávateľskej orientácie, Austrália do roku 2017 úplne ukončí výrobu automobilov.
HUSTOTA VÝROBY AUTOMOBILOV
V priloženej tabuľke vidíme význam výroby podľa štátov. Celková svetová výroba v tomto storočí rástla nevídaným tempom. Rok 2000 – 54,5 mil. motorových vozidiel a v roku 2014 už 89,5 mil. V roku 2015 sa očakáva prekonanie 90 mil. méty a po roku 2020 to už bude viacej ako 110 mil. motorových vozidiel ročne! Slovensko už tretí rok útočí na výrobu 1 mil. automobilov, čo by dokončená výstavba kapacít umožňovala.
V roku 2014 – registrujeme podstatné zmeny v štátoch s už „hrdzavejúcimi“ závodmi postavenými po druhej svetovej vojne, počas prudkého nárastu potrieb automobilov. V takých halách zastaraná infraštruktúra mierne vylepšená po 80. rokoch počítačovými aplikáciami, malé technologické zmeny v inováciách, už dnes neumožňujú vyrábať lacno a primerane zákazníkovým potrebám. Veľkí výrobcovia presúvajú najprv výrobu dielov, systémov a modulov k dodávateľom, v tomto období presúvajú aj inovácie v podobe zväčšujúcich sa objemov výskumno-vývojových prác u dodávateľov. A faktor Ázia, hlavne Čína a India, sa začína prejavovať nielen v absolútnych číslach.
Tab. 1.: Výroba a montáž osobných automobilov – svet – 2014 [OA/1 000 obyv.]
Počet [OA/1 000 obyv.] |
Štát (množstvo vyrobených OA/1 000 obyv./rok) |
80 a viac |
Slovenská republika (179), Česká republika (118), J. Kórea (86) |
60 – 79 |
Nemecko (73), Japonsko (72), Kanada (67) |
40 – 59 |
Slovinsko (58), Španielsko (51), Belgicko (43) |
20 – 39 |
Maďarsko (38), Thajsko (29), USA (29), Francúzsko (28), Mexiko (26), Holandsko (25), UK (25), Rumunsko (20) |
10 – 19 |
Malajzia (19), Čína (18), Švédsko (16), Rakúsko (16), Poľsko (15), Portugalsko (15), Brazília (15), Argentína (14), Irán (14), Rusko (12), Taliansko (11), Juž. Afrika (10) |
1 – 9 |
Fínsko (8), Uzbekistan (8), Maroko (7), Austrália (7), Indonézia (5), India (3), Srbsko (1) Ukrajina(1), |
menej ako 1 |
Čile, Egypt, Ekvádor, Filipíny, Keňa, Kolumbia, Lýbia, Nigéria, N. Zéland, Pakistan, Venezuela, Vietnam, Zimbabwe, Uruguaj |
PREDAJE U NÁS
Na Slovensku sme mali pred rokom 1990 malý (1 mil.) a zastaraný park automobilov. Priemerný vek bol podstatne viacej ako polovica životnosti. Bol temer okolo úrovne životnosti!!! Až po roku 2005 začal u nás klesať na dnešných 11 rokov, pričom v EÚ predĺžením plánovanej životnosti stúpať. Dodávam, že na Slovensku sú predpoklady do roku 2018 nakupovať celkovo 150 000 automobilov ročne a vyraďovať okolo 60 000 automobilov ročne, čo umožní zlepšenie parku a jeho ďalší nárast o kvalitné výrobky súčasnej úrovne techniky.
Tab. 2.: Priemerný ročný nákup osobných automobilov a malých úžitkových automobilov na Slovensku 1995 – 2014 [zdroj: MV, ZAP, prepočet autor]
Nákup |
Nové – priemer [ks/rok] |
Individuálny dovoz priemer [ks/rok] |
Celkovo [ks/rok] |
1995 – 2004 |
65 846 |
13 258 |
79 104 |
2005 – 2014 |
78 866 |
66 736 |
144 602 |
Na porovnanie: V desaťročnom období 1995 – 2004 nakúpila západná Európa (EU 15 + EFTA) priemerne ročne 13,62 milióna OA + MÚA, v ostatnom desaťročí – 2005 – 2014 12,84 milióna OA + MÚA priemerne ročne. Teda slovenský park je zjavne rastový, v Európe prevláda novým nákupom jeho skvalitňovanie.
V EÚ máme 250 miliónov automobilov, priemerne 564 automobilov na 1 000 obyvateľov, 44,3 % na benzín, 53 % na motorovú naftu a 2,7 % sú alternatívne palivá a pohony. Nové automobily sú motívom získania „nových riešení“, ktoré auto so sebou prináša, hlavne z hľadiska bezpečnosti a pohodlia (IKT), ale zákazníci potrebujú mať istotu aj z hľadiska financovania. Tak vidíme už aj pri jednotlivo vlastnených automobiloch mierny pokles, ktorý sa pri nových automobiloch nahrádza nákupom na splátky. V Spojenom kráľovstve to je už 85 % v roku 2015.
Poznámka: Od roku 1992 sme prispeli do svetového parku automobilov už viacej ako 8,4 milióna automobilov najvyššej kvality od výrobcov z Bratislavy, Trnavy a zo Žiliny. Možno od roku 2017 už budeme citovať aj úspechy z iného mesta.
Ján Lešinský
docent, Strojnícka fakulta STU
EFTA –Island, Nórsko, Švajčiarsko